کسب رتبه دوم رویداد بین المللی GIS توسط شرکت مستقر در پارک علم و فناوری

محسن حسین پور، کارآفرین خلاق مستقر در بیرجند است که در رویداد بین المللی GIS بین ۱۲۳ کشور مقام آورده است. این رویداد در چهار زمینه مقالات، نقشه برداری، آنالیز برنامه‌های کاربردی و توسعه نرم‌افزاری در بستر پلتفرم و اپلیکیشن‌های سوپرمپ برگزار شد.

به گزارش ایسنا، این مسابقات زیر نظر آکادمی علمی چین (GTC) هرساله در پکن چین برگزار می‌شود. او با سه هزار تیم از کشورهای روسیه، فرانسه، ژاپن، چین، مالزی، آمریکای شمالی، قزاقستان، بلاروس، بنگلادش، افغانستان، عمان، امارات، گرجستان و اکثر کشورهای آسیایی رقابت می‌کند و سرانجام رتبه می‌آورد.

این کارآفرین که در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی تحت عنوان شرکت پیمایش و پردازش کیهانی مستقر است، با حمایت‌های پارک توانسته در رویدادهای بین المللی شرکت کرده و طرح‌هایش را از مغز به روی کاغذ آورده و سپس عملیاتی کند. شاید اگر نهادی چون پارک علم و فناوری نبود، او و جوانانی چون او هیچ گاه نمی‌توانستند ایده‌های خود را بارور سازند.

او می‌گوید: GIS در زمینه‌های مختلف کاربرد فراوانی دارد، اما در کشور ایران مدیران قصد دارند تمام کارها یدی انجام شود و تمایل زیادی به استفاده از این امکانات نشان نمی‌دهند. به طور مثال در پروژه کاری من که روی آنالیز جاده‌ها کار کردیم به گونه‌ای که در مسافت خاصی حجم دقیق روکش آسفالت ، بررسی علائم جاده ای ، حفاظهای حاشیه جاده و نقاط حادثه خیز با استفاده از تصویر هوایی و هوش مصنوعی آنالیز می‌شود.

این کارآفرین بیرجندی با بیان اینکه GIS در سه بعدی سازی شهرها و پیاده سازی شهر هوشمند، پروژه‌های شهرداری، رهگیری بیماریهای اپیدمیک، ساختمان‌سازی سیستماتیک، پیاده سازی شبکه ریلی، آب و فاضلاب، پست، برق، گاز، مخابرات و سایر موارد که مرتبط با نقشه و سیستم اطلاعات مکانی است، کاربرد دارد، این نرم افزار با توجه به OPEN SOURCE بودن قابلیت لینک با هر نرم افزاری کاربردی دیگیری را داراست و تنها نمایندگی شرکت SuperMap را در ایران اخذ کرده تا از بستر اولیه این امکانات در ایران استفاده کنیم.

حسین پور ادامه داد: نمونه دیگر بهره گیری از این فرآیند در برداشت اطلاعات هوشمند برای کدهای پستی است که طرح آن را برای سازمان پست کشور ارسال کرده‌ایم، اما چون روال مدیران سیستماتیک نیست و به رویدادهای کاغذی عادت کرده‌اند، هنوز تایید نشده است.