تحقق شهر هوشمند در رشت با تسریع بسترسازی

به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری رشت، سید محمد احمدی شهردار رشت در دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری به عنوان یکی از اعضای اصلی این پنل تخصصی، حضور پیدا کرد.

وی در این وبینار که با محوریت “دورکاری در شرایط بحران در شهرداری ها “ برگزار شد، با تاکید بر اینکه مهمترین هدف شهرداری رشت خدمت رسانی مطلوب به شهروندان با رعایت تمامی دستورات ستاد مبارزه با کرونا است، گفت: شهرداری رشت در شرایط کنونی و در راستای انجام وظایف ذاتی خود و ارائه خدمات به شهروندان، تلاش کرده تا بسترهای هوشمندسازی شهر رشت را به جهت رعایت پروتکل های بهداشتی و به‌ویژه کاهش تجمع افراد با سرعت بیشتری فراهم کند.

شهردار رشت به مهمترین اقدامات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و افزود: راه اندازی سامانه های خدمات آنلاین خدمات شهروندی یکی از مهمترین این اقدامات است که شامل راه اندازی سامانه های نظارتی هوشمند ترافیکی، تجهیز زیرساخت های فیبر نوری در شهر رشت با بیش از هزار کیلومتر، راه اندازی « اپلیکیشن دوباره» به‌منظور جمع آوری پسماند خشک، راه اندازی سامانه پیامکی حوزه فنی و شهرسازی مناطق ۵ گانه شهرداری جهت اطلاع رسانی فرایند پرونده از زمان تشکیل تا انتها، راه اندازی فروشگاه آنلاین میوه و تره بار در راستای سهولت دسترسی شهروندان به مایحتاج عمومی و راه اندازی سامانه کیف پول حمل و نقل عمومی برای شهروندان در آینده بسیار نزدیک است.

وی به روند دورکاری نیروهای شهرداری در بحران کنونی اشاره کرد وگفت: با توجه به اینکه شهرداری، سازمانی عمومی و غیردولتی است و وظیفه عملیاتی و اداری خدمت رسانی در حوزه های بسیاری نظیر خدمات شهری، پسماند، آرامستان و ضدعفونی معابر و اماکن و ... را بر عهده دارد، تعطیلی ادارات و واحدهای زیر مجموعه آن و همچنین کاهش نیروی انسانی در آن امکان‌پذیر نیست.

احمدی ادامه داد: با توجه به لزوم کاهش حضور افراد جهت کنترل بیماری و کاهش آسیب‌ها، در آیین نامه و بخشنامه های داخلی، کارکنان دارای بیماری، بانوان باردار، افراد بالای ۵۰ سال، افراد کم توان جسمی و بانوان دارای فرزند کمتر از ۶ سال در اولویت قرار گرفته و به تناسب شیفت کاری آنان کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه کاهش شیفت کاری به معنای کاهش خدمات رسانی و یا تعلل در ارائه خدمات نیست افزود: ایجاد میز کار مجازی پرسنل، برگزاری جلسات اداری بصورت ویدئو کنفرانس، راه اندازی سامانه شهرسازی و مالی و دسترسی به سامانه سرا از منزل برای کارکنان از اقدامات مهم شهرداری رشت در انجام دورکاری در شرایط بحرانی است.