سیستم‌های هوشمند بهترین راه کنترل ترافیک شهر

به گزارش ایمنا، هادی کریمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به سیستم‌های مدیریت و نظارت ترافیکی در بزرگراه‌های شهر اصفهان، اظهار کرد: امروزه در کلانشهرها با افزایش جمعیت شهرنشینی مواجه هستیم و پیرو آن تقاضا برای انجام سفرهای درون شهری افزایش یافته که تراکم و شلوغی معابر شهری و بزرگراه‌ها را به همراه دارد.

مدیر مرکز مدیریت و کنترل ترافیک شهرداری اصفهان تصریح کرد: راهکارهای سنتی و قدیمی برای کاهش ترافیک در شهرها مبنی بر افزایش عرضه حمل و نقل همچون تعریض معابر، ساخت بزرگراه‌ها و تقاطع‌های غیر همسطح بوده که باعث شده تقاضای سفر با سرعت بیشتری رشد کرده و تراکم و شلوغی‌ها نه تنها کاهشی نداشته باشد، بلکه در برخی موارد افزایش نیز یابد. در دهه‌های اخیر، تصمیم‌گیران شهری یکی از بهترین راهکارهای کنترل ترافیک شهرها را در استفاده از سیستم‌های هوشمند حمل و نقل یافتند که یکی از موارد استفاده از آن در بزرگراه‌های شهری است.

وی ادامه داد: در کنترل ترافیک بزرگراه‌ها، هدف این است که با استفاده از تجهیزات و سنسورهای ترافیکی، بستر ارتباطی (مخابرات)، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مرکز کنترل ترافیک و کارکنان این مرکز بتوان شرایط ترافیکی بزرگراه‌ها را رصد و مدیریت کرد.

کریمی با بیان اینکه هدف نخست در مدیریت بزرگراه‌ها، نظارت بر شرایط ترافیکی و تراکم و روان‌سازی بزرگراه‌ها است که این امر با استفاده از دوربین‌های نظارت تصویری انجام می‌شود، گفت: هدف دوم افزایش ایمنی و کاهش تلفات ناشی از تصادفات در بزرگراه‌ها است که این مهم نیز توسط سامانه‌های مکانیزه ثبت تخلف به ویژه سامانه‌های ثبت تخلف سرعت در بزرگراه‌ها در حال انجام است.

وی اظهار کرد: اطلاع رسانی، مدیریت سفر و پیشنهاد مسیرهای جایگزین در راستای روان‌سازی ترافیک در بزرگراه‌ها هدف سوم استفاده از سیستم‌های مدیریت و نظارت ترافیکی در بزرگراه‌های شهر است که توسط تابلوهای متغیر خبری به اطلاع شهروندان رسانده می‌شود.