مشکلات هوشمندسازی و توسعه محله ودگاون شری هند

شهردار پونه، کلانشهری در هندوستان، با وجود مخالفت‌های زیاد از سوی مقامات رسمی، خواهان هوشمندسازی و توسعه محله ودگاون شری است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در حال حاضر بسیاری از مکان‌های عمومی محله ودگاون شری به صورت متروکه و بدون استفاده باقی مانده است که شهردار اخیراً تلاش کرده است طی پروژه‌های جدید، به توسعه و هوشمندسازی آن‌ها بپردازد. البته این تلاش‌ها با بی‌علاقگی و حتی مخالفت بسیاری از مقامات محلی ودگاون شری مواجه بوده است و به همین دلیل بسیاری از فضاهای منطقه به صورت متروکه به حال خود رها شده است. البته مقامات رسمی پونه به تلاش‌های خود ادامه داده و تا کنون بسیاری از متروکه‌های محله ودگاون شری و چند محله دیگر شهر را فضاسازی کرده‌اند. اما در نهایت، مقامات محلی از اجرای پروژه‌های فوق حمایت نکردند و این فضاهای جدید بدون استفاده باقی ماند. 

هدف اصلی مقامات شهری پونه از مرمت و فضاسازی محله ودگاون شری، ایجاد مکانی برای پیاده‌سازی نوآوری‌های فناوری بود تا از این طریق پایداری کشاورزی شهری و مزارع روستایی را تضمین کنند. از سوی دیگر، چون در اطراف این محله شرکت‌های فناروی اطلاعات متعددی وجود دارد بنابراین مقامات اهل پونه می‌خواستند مردم ساکن ودگاون شری را به فراگیری بیشتر تکنولوژی ترغیب کنند تا از این مهارت‌ها در کشاورزی و صنایع محلی بهره گرفته شود.

فضایی که برای پیاده‌سازی پروژه فوق در نظر گرفته شده است، مساحتی بیش از دو هزار و ۱۶۰ متر مربع را در بر گرفته است. این مکان در نزدیکی بزرگراه بین کلانشهرهای پونه و احمدنگر هند واقع شده است و حدود دو سال پیش، ساخت و ساز آن به پایان رسیده است. اما به دلیل استقبال نشدن از سوی مقامات محلی ودگاون شری باعث بی‌استفاده ماندن آن شده و برای بهره‌برداری از منطقه جدید تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است.

مقامات رسمی پونه از مدیر بخش محیط زیست منطقه ودگاون شری خواسته اند مسئولیت حفظ و استفاده از پروژه را بر عهده بگیرد اما با مخالفت وی مواجه شده است. مدیر بخش محیط زیست مدعی شده است که این کار در حیطه وظایف او قرار ندارد و تنها مشکلی را بر مسئولیت‌های اداری او می‌افزاید. بنابراین، پروژه تکمیل شده اما بدون استفاده به حال خود رها شده است که این امر می‌تواند به تدریج به تخریب کامل و استفاده نادرست از آن توسط ساکنان محله منجر شود. علاوه بر این، چنین فضاهای بدون استفاده‌ای ممکن است به مکان‌هایی برای ارتکاب جرم تبدیل شود که در این صورت، بدون شک ناامنی و نارضایتی ساکنان اطراف را در پی خواهد داشت.

البته مقامات رسمی پونه و مجریان پروژه فوق از تلاش‌های خود دست بر نداشتند و از مأموران امنیتی درخواست کردند حفظ منطقه فوق را بر عهده بگیرند، که در این زمینه نیز با ناامیدی مواجه شدند. در نهایت این افراد تصمیم گرفتند شخصاً به افتتاح و محافظت از منطقه جدید بپردازند و آن را به عنوان مکانی عمومی در دسترس شهروندان ودگاون شری قرار دهند که یک بار دیگر با مخالفت مقامات محلی روبرو شدند. 

از نظر مدیر محیط زیست، منطقه فوق هیچ جایگاهی در اداره وی ندارد و در حیطه کاری او قرار نمی‌گیرد. به خاطر همین به مخالفت با نگهداشت و آغاز فعالیت در آن پرداخت و از مقامات رسمی پونه درخواست کرد حفظ امینت منطقه را به مقام مسئول واگذار کنند. برخی مقامات محلی اهل ودگاون شری نیز ادعا کرده‌اند اکنون که فضای فوق بدون استفاده باقی مانده است، می‌توانند در آن پروژه‌های مهم‌تری برای استفاده ساکنان منطقه پیاده کنند. البته تمام این ادعاها در سخن ختم شده و هیچ درخواست کتبی در این زمینه به مقامات ارشد پونه ارائه نشده است. به همین دلیل آینده منطقه فوق همچنان نامعلوم است و هیچ سرنوشت مشخصی پیش روی آن قرار ندارد.

شهر پونه از جمله مناطق موفق هند است که سابقه طولانی در اجرای طرح‌های هوشمند شهری دارد. اجرای خطوط عابر پیاده سه بعدی برای کاهش تصادفات شهری، توسعه مفهوم شهرک‌های هوشمند ۱۵ دقیقه‌ای، مدیریت خلاق پسماند، تبدیل اتوبوس‌های فرسوده به سرویس‌های بهداشتی و مهم‌تر از همه اجرای راهکارهای نظارت هوشمند فناور-محور برای پیشگیری از شیوع کرونا از جمله اقداماتی است که این شهر هندی برای تحقق مفهوم شهر هوشمند انجام داده است هرچند که برای اجرای هر یک از این پروژه‌ها نیز مشکلات مدیریتی سد راه بوده است.