معرفی «مشهدِ هوشمند» در کنفرانس بین‌المللی spotlight 2030 

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد، محمدجواد رجائیان با اعلام خبر معرفی «مشهدِ هوشمند» در کنفرانس بین‌المللی spotlight 2030 گفت: «تبدیل مشهد به شهری هوشمند» عنوان به عنوان یکی از موضوعات پنل «تکنولوژی هوشمند» در این کنفرانس ارائه شد و مورد توجه شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

وی افزود: spotlight 2030 که به میزبانی شهر بخارست رومانی، روزهای 13 و 14 آذرماه برگزار شد، با توجه به پاندمی کرونا به صورت آنلاین به اجرا درآمد و سازمان فاوا شهرداری مشهد نیز شب گذشته در بخشی از این رویداد، تعدادی از اقدامات شاخص مشهد در مسیر هوشمندسازی شهری را معرفی کرد.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد تصریح کرد: نظارت هوشمند بر حریم شهر، سامانه جمع‌آوری پسماند «سیمپ»، گسترش زیرساخت‌های پرداخت الکترونیک، توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی و طرح‌های مبتنی بر IOT (اینرتنت اشیاء) از جمله پروژه‌های مشهد در فرایند هوشمندسازی بودند که در این پنل معرفی شدند.

رجائیان با تأکید بر اهمیت این رویداد در سطح بین‌المللی گفت: کنفرانس شهرهای هوشمند بخارست که از سال 2013 به صورت مستمر برگزار شده است، امسال هشتمین دوره خود را تجربه کرد و شاهد حضور متخصصان و فعالان حوزه شهر هوشمند از سراسر جهان بود که این امر فرصتی برای استفاده از تجربیات شهرهای هوشمند جهان و ارتباط و تبادل نظر با سایر نهادهای اثرگذار در این زمینه را فراهم آورد.

وی با اشاره به موضوعات مطرح شده در این کنفرانس اضافه کرد: در پنل‌های تخصصی spotlight 2030 موضوعات و ابعاد گوناگون یک شهر هوشمند همچون حکمرانی، زندگی و مردم (با تمرکز بر شرایط پاندمی کرونا)، اقتصاد ، امنیت، محیط زیست، جوامع و حمل و نقل مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در پنل «تکنولوژی هوشمند» با حضور سازمان فاوا شهرداری مشهد و نیز متخصصان و شخصیت‌هایی از کشورهای مختلف همچون هلند، رومانی، اسپانیا، لیتوانی و مجارستان، تجربیات و دیدگاه‌های جدید در این خصوص مطرح شد.

سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر تلاش‌های مدیریت شهری در مشهد برای تحقق مفهوم شهر هوشمند و عینیت یافتن آن، سبب شده است طرح‌ها و پروژه‌های متعدد و شاخصی در این زمینه به اجرا درآید و دستاوردهای مشهد در این خصوص در مجامع جهانی نیز مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا و با توجه به حضور مشهد در جمع کاندیداهای شهرهای هوشمند جهان در سال 2021 ، روز 17 آذرماه در رویداد دیگری، شهردار مشهد در مجمع بین‌المللی «تحول دیجیتال شهرها و جوامع» سخنرانی خواهد کرد. این مجمع توسط ITU (اتحادیه بین‌المللی مخابرات) به عنوان یکی از معتبرترین نهادها در ارزیابی شهرهای هوشمند جهان برگزار می‌شود.