«تهران درخت دارد»؛ چهار برنامه ویژه به مناسبت روز درختکاری

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از برگزاری مجموعه‌ برنامه‌های «تهران درخت دارد» به مناسبت روز درختکاری خبر داد.


 به نقل از شهر به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، سید علیرضا فاطمیان‌ پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامه‌های این سازمان به مناسبت روز درختکاری با عنوان «تهران درخت دارد» را تشریح کرد و گفت: نخستین برنامه‌ای که به این مناسبت اجرا می‌شود، پویش «هر شهید یک درخت» است. در این پویش بر اساس درخواست شهروندان ۱۱۰ نهال در مناطق ۲۲ گانه تهران کاشته می‌شود. برای شرکت در این پویش مردم می‌توانند با سامانه ۱۸۳۷ تماس بگیرند تا به نام و یاد یکی از شهدای منطقه محل سکونتشان نهال غرس شود. سعی می‌شود این نهال‌ها بیشتر در مقابل منازل شهدا و مراکز فرهنگی کاشته شود و روی هر درخت یک پلاک یادبود با نام یکی از شهدا نصب می‌شود. اجرای این برنامه بر عهده فرهنگ‌سرای تهران است و سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در برگزاری آن مشارکت دارد.

فاطمیان‌پور با اشاره به برگزاری پویش «شهر نارنج» گفت: چندین سال است که در ایام نوروز بحث‌هایی در فضای مجازی شکل می‌گیرد و بسیاری از مردم نسبت به هدر رفتن حجم بالایی از بذرهای ارزشمند خوراکی مانند گندم برای سبز کردن سبزه هشدار می‌دهند. پویش «شهر نارنج» برای مقابله با هدر رفتن منابع غذایی و ترویج کاشت درختان مثمر در سطح شهر و معابر عمومی برگزار می‌شود. در این پویش کودکان نقاشی‌های خود را با موضوع «شهری پر از درخت نارنج» به دبیرخانه برنامه واقع در فرهنگ‌سرای معرفت ارسال می‌کنند و برای کودکانی که در پویش شرکت می‌کنند، بسته بذر نارنج و ملزومات کاشت آن ارسال می‌شود. تولید و انتشار کلیپ برای ترویج کاشت بذر نارنج به جای سبزه نوروز، بخش دیگر این پویش است. برای شرکت در پویش و دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت فرهنگ‌سرای معرفت به نشانی marefat.farhangsara.ir یا صفحه اینستاگرام این فرهنگ‌سرا به نشانی marefat.farhangsara مراجعه کنید.

او در ادامه گفت: محیط زیست یکی از اولویت‌های مدیریت شهری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است و برای بهتر پرداختن به این موضوع، شورای اندیشه‌ورز محیط زیست سازمان فرهنگی هنری متشکل از نخبگان حوزه محیط زیست تشکیل شده است. دبیرخانه این شورا در فرهنگ‌سرای تهران قرار دارد و در حوزه حفاظت محیط زیست، درختکاری و... فعالیت می‌کند.