اصلاحیه بودجه ۱۳۹۹ شهرداری تهران

اعضای شورای شهر تهران با اصلاحیه بودجه ۱۳۹۹ شهرداری تهران موافقت کردند.


به نقل از ایمنا، در جلسه امروز (سه شنبه) شورای شهر تهران و در جریان بررسی اصلاحیه بودجه ۱۳۹۹ شهرداری تهران سید حسن رسولی نایب رئیس برنامه و بودجه گزارش کمیسیون برنامه و بودجه را قرائت کرد.

رسولی گفت: در لایحه اصلاح بودجه سال ۹۹ شهردار تقاضا کردند که مبلغ ۳ هزار ۲۱۳ میلیارد تومان از سرجمع اعتبارات جاری و هزینه‌ای جابه جا شود تا امکان انعطاف پذیری در پایان سال فراهم کند.
وی ادامه داد: بر اساس نظر کمیسیون برنامه و بودجه این عدد باید کاهش ۷۲ میلیارد تومان به عدد ۳ هزار و ۱۴۱ میلیارد تومان کاهش پیدا کند.

وی درباره دلایل این کاهش گفت: ردیفی در بودجه شهرداری به عنوان تأمین نیازهای مالی دانشگاه علمی و کاربردی است که کل رقم برای کل سال ۹۵۰ میلیون تومان بوده است. بنابراین اضافه کردن ۲ میلیارد تومان به این ۹۵۰ میلیون تومان از نظر کمیسیون توجیه ندارد و این پیشنهاد را در کمیسیون حذف کردیم.

این عضو شورای شهر ادامه داد: پیشنهاد دوم مربوط به بازپرداخت فاینانس پل صدر و بزرگراه امام علی است که ۷۰ میلیارد تومان اینجا تقاضا شده است. این پیشنهاد به این دلیل رد شده که شهرداری موظف بوده است گزارش نهایی قیمت تمام شده این دو پروژه به شورا ارائه کند. همچنان برای جامعه فنی و مهندسی کشور و حوزه عمران و تأسیسات شهری سوال است که این دو پروژه به ویژه پل صدر که برای آن مناقصه گذاشته شده و نهایتاً به اتمام رسیده است، چه فاصله‌ای بین بهای اولیه تمام شده پروژه و هزینه‌ای که به صورت رسمی ثبت شده است. شهرداری در این مورد به شورا گزارش ارائه نداده است.

رسولی درباره بدهی بیمارستان مسیح دانشوری از محل عوارض به شهرداری تهران گفت: قرار شد بدهی ما از محل عوارض تهاتر شود و از اسناد خزانه پرداخت شود. البته ما شرط گذاشتیم که توافق نامه ما به امضای آقای نوبخت برسد.

در ادامه محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی گفت: ما می‌خواهیم درباره سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تصمیم بگیریم. شهرداری تهران باید این اصلاحیه را قبل از بودجه ۱۴۰۰ به صحن ارائه می‌داد. در این صورت ما نتیجه می‌گرفتیم که در کدام بخش درست پیش بینی نکردیم تا در بودجه ۱۴۰۰ لحاظ شود. این اشکال رویه‌ای است که وجود دارد. این بودجه سه هزار میلیارد تومانی از بودجه ۳۰ هزار میلیاردی اصلی مهمتر است.

وی ادامه داد: ورود ما باید عمیق‌تر از بودجه اصلی باشد بنابراین باید پاسخ داده شود که این ارقام از کجا کسر و به کجا اضافه شده است. ۹۴۸ میلیارد تومان آن هزینه‌ای است، بنابراین حدود یک هزار میلیارد تومان به هزینه‌ها اضافه شده است. ۹۶۸ میلیارد تومان آن سرمایه‌ای است و هزار و ۲۹۷ میلیارد تومان آن هم مالی است که احتمالاً مربوط به دیون یا بدهی‌های بانکی است. مهمترین سوال من این است که از کجا سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان کسر شده و قرار است به کجاها اضافه شود؟

رسولی در پاسخ به سالاری گفت: به لحاظ سقف کف اصلاحیه‌های قبلی پنج هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین هیچ تغییری در رقم بودجه ۹۹ ایجاد نشده و صرفاً جابه جایی است. در واقع سقف و نسبت بودجه تغییر نکرده است.

در ادامه علی اعطا سوالی را مطرح کرد که بر اساس آن اگر این جابجایی در حدود اختیارات ۱۰ درصد شهردار تهران است چرا به شورا فرستاده شده است؟ و حالا که فرستاده است چرا برگردانده نشده است؟ همچنین روشن نیست که از کجا کسر شده و به کجا اضافه شده است؟ اگر قرار است در شورا بررسی شود باید اعضا جزئیات آن را بدانند.

در ادامه دو نماینده از شهرداری تهران توضیحات خود به اعضا شورا ارائه دادند که محمود میرلوحی به آن واکنش نشان داد و گفت: بر اساس آئین نامه نباید دو نماینده از شهرداری تهران صحبت کند. از سوی دیگر در موضوع پل صدر در اصلاحیه پارسال هم شهرداری همین حرف‌هایی که امسال زد را گفت.

افشین حبیب‌زاده در جریان بررسی جزئیات اصلاحیه بودجه ۱۳۹۹ شهرداری تهران پیشنهادی درباره پرداخت به پرسنل شهربان و حریم بان مطرح کرد و گفت: در مجموع ۷۰ میلیارد تومان برای هرکدام از این شرکت‌ها در نظر گرفته شده و ۳۰ میلیارد تومان کسری پرداخت دارند و درخواست افزایش دو ردیف ۱۵ میلیاردی را ارائه داده‌ام.

مجید فراهانی پیشنهادی مبنی بر کمک دو میلیارد تومانی به برگزاری انتخابات به فرمانداری‌های حوزه تهران مطرح کرد.

ناهید خداکرمی در مخالف با این پیشنهاد گفت: وزارت کشور و شورای نگهبان برای انتخابات بودجه دارند. چرا باید منابع عمومی را صرف انتخابات کنیم؟

اما شهربانو امانی در موافقت با این پیشنهاد گفت: اعتراض خانم دکتر خداکرمی به شیوه برگزاری انتخابات است اما شهرداری دارای مسئولیت اجتماعی است و در ارتباط با هزینه‌های تبلیغات محیطی انتخابات و شفافیت هزینه کرد تبلیغ عمومی شهرداری بهتر است به این پیشنهاد رأی دهیم.

در ادامه پیشنهاد فراهانی به رأی گذاشته شد و با ۱۰ موافق به تصویب رسید.

در نهایت کلیات اصلاحیه بودجه شهرداری تهران ۹۹ به رأی گذاشته شد و با ۱۵ رأی موافق به تصویب رسید.