مشارکت دانمارکی‌ها در طراحی آینده شهرها

شهروندان اودنسه، سومین شهر بزرگ در کشور دانمارک، خواهان تغییر طراحی شهری به سمت مدرن‌سازی بیشتر هستند؛ از این رو ، شهردار از اهداف بلندپروازانه خود برای ایجاد تحولاتی عظیم در راستای مدرن‌سازی آن رونمایی کرد.


به نقل از ایمنا، طی چند سال اخیر شهروندان اهل اودنسه بارها به صورت جمعی و انفرادی انتقادات خود از طراحی شهری را به شهردار و سایر مقامات ارائه داده و خواهان داشتن شهری سبز و مدرن بوده‌اند. در این راستا، مقامات شهر در تابستان ۲۰۲۰ به رایزنی با ساکنان اودنسه پرداخته و از آن‌ها خواسته بودند طرح‌های پیشنهادی خود را ارائه دهند تا از انتظارات آنان برای طراحی شهری در آینده باخبر شوند. در نهایت، شهردار با بررسی تمام طرح‌های پیشنهادی، یک جمع‌بندی کلی برای ایجاد شهری سبزتر و مدرن‌تر تا ۱۲ سال آینده ارائه داد.

 

اعضا شورای شهر اودنسه نیز از مشارکت مردم در طراحی شهری بسیار احساس خرسندی کرده و مدعی شده‌اند که سومین کلانشهر دانمارک تا ۱۲ سال آینده با کمترین نقص در طراحی شهری میزبان ساکنان خود خواهد بود. مقامات بر این باورند انتقادهای بیشمار ساکنان حاکی است که مردم اودنسه به آینده شهر خود علاقمند هستند و همین امر نقش مهمی در مشارکت آن‌ها برای ایجاد شهری سبزتر و مدرن‌تر ایفا خواهد کرد.

در طرح‌ها و پیشنهادات ارائه شده از سوی شهروندان اهل اودنسه، اغلب آن‌ها خواهان داشتن شهری مدرن، سبز و سرشار از فرصت‌هایی برای کسب تجربه جدید بودند. بر همین اساس، شهردار در وب‌سایت شهر اعلام کرد که تمام طرح‌های برگزیده برای طراحی شهری تا ۱۲ سال آینده مورد اجرا قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، طرح‌های دیگری نیز برای ساخت و سازها و امکانات تفریحی شهری پیاده خواهد شد تا بر زیست‌پذیری هرچه بیشتر اودنسه افزوده شود. سبزسازی و زیباسازی فضاهای عمومی شهر نیز از دیگر اولویت‌های مقامات اودنسه‌ای خواهد بود که قرار است تا سال ۲۰۳۲ به طور کامل پیاده‌سازی شود.