هوشمندسازی، پیاده محوری و حمل‌ونقل پاک؛ اولویت حمل‌ونقل مشهد

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد پیاده محوری، حمل و نقل پاک و حمل و نقل هوشمند را شاخص‌های مورد نظر کمیسیون عمران و حمل و نقل در سال چهارم دانست.

به گزارش ایمنا، مسعود ریاضی، در یکصدوچهاردهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد اظهار کرد: بدون شک حجم اجرای پروژه‌های عمران و حمل و نقلی این دوره مدیریت شهری خصوصاً در دو سال اخیر بی سابقه بوده است. عمده این پروژه‌ها غیر از معدودی در همین دوره شروع شده‌اند و در همین دوره به بهره‌برداری رسیده‌اند یا می‌رسند.

وی با بیان اینکه اکثر این پروژه‌ها خودرو محور هستند و تمام آن‌ها تحت عنوان مطالعات جامع حمل و نقل به تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور رسیده است، افزود: برخی از این پروژه‌ها باید سال‌ها پیش اجرا می‌شده است که تأخیر دارد و در شرایط فعلی تأخیر بیشتر در اجرای پروژه‌هایی که مکلف به اجرایشان هستیم موجب ضرر و زیان‌های هنگفت خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد تصریح کرد: زمانی که در سال ۹۶ این دوره از مدیریت شهری را تحویل گرفتیم قیمت تمام شده هر کیلومتر قطار شهری ۲۰۰ میلیارد تومان بود و اکنون قریب به پنج برابر یعنی حدود یک‌هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: قیمت اتوبوس ۵۰۰ میلیون تومانی امروز به مرز چهار میلیارد تومان رسیده و هر مترمربع پیاده‌روسازی نسبت به سال گذشته افزایش قیمت ۲.۵ برابری داشته است. دوچرخه سه دنده گیربکسی از پنج میلیون تومان سال گذشته به ۱۲ میلیون تومان افزایش نرخ داشته است و همه اینها توضیح واضحات است و به تعویق انداختن تکالیف عمرانی به هر بهانه‌ای، خود نوعی اتلاف بیت‌المال در طول زمانِ از دست رفته است.

ریاضی پیاده محوری، حمل و نقل پاک و حمل و نقل هوشمند را شاخص‌های مورد نظر کمیسیون عمران و حمل و نقل در سال چهارم دانست و اضافه کرد: بدیهی است یکی از مُدهای مهم و پاک حمل و نقل پیاده‌مداری است، وجود پیاده‌روهای توسعه یافته، اصولی و قابل استفاده یکی از معیارهای توسعه یافتگی شهرها است که آنگونه که شایسته بوده است در مشهد به آن پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: در مدت زمان باقیمانده با شعار نهضت پیاده‌روسازی توجه ویژه به این مهم مبذول شده و در اصلاح بودجه نیز مبلغ مناسبی به بودجه سال ۹۹ اضافه شد و شهرداری در تلاش است که مطالعات سایر محورها را برای درج در بودجه سال ۱۴۰۰ به سرانجام برساند که با انجام آن، مردم مشهد شاهد تغییرات قابل توجهی در شکل و شمایل معابر شهری خواهند بود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد تکمیل محورهای تشرف به حرم رضوی، مسیرهای تفرجگاهی، مسیرهای پاخوردار و اجرای مسیرهایی که باعث پیوستگی بیشتر مسیرهای دوچرخه می‌شوند را از دیگر اقدامات در این زمینه عنوان و خاطرنشان کرد: سعی شده که در کنار این موارد توزیع مناسب بین مناطق شهری انجام شود و خواسته‌های مناطق نیز مدنظر قرار گیرد و حتماً طرح‌هایی تعریف شود که مطالعات آن کامل باشد.

وی گفت: پیگیر ایجاد یک اپلیکیشن نیز هستیم که مردم به وسیله آن بتوانند قدم‌های روزانه خود را ثبت کنند و در قبال آن به نحو مناسب تشویق شوند. ایجاد کمپین‌های "راه برو جایزه بگیر" و "رکاب بزن جایزه بگیر" در دست برنامه‌ریزی و پیگیری است که امیدوارم تا انتهای سال و مناسب شدن هوای مشهد تکمیل شود.

ریاضی با بیان اینکه توسعه مسیرهای دوچرخه، طرح مطالعات جامع برقی سازی حمل و نقل شهر مشهد و حمایت از توسعه موتورسیکلت‌های برقی نیز از دیگر اقدامات برای تحقق حمل‌ونقل پاک است، تصریح کرد: در راستای حمل و نقل پاک، به انجام رساندن پروژه دوچرخه‌های اشتراکی شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی و ورود ناوگان جدید اتوبوس و مینی بوس توسط سازمان اتوبوسرانی یا احداث مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین در سازمان بار، تکالیفی بوده که برای هر کدام از سازمان‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه حمل و نقل شهرداری تعیین شده است.

وی اظهار کرد: تحول عظیم در هوشمندسازی تاکسی‌ها با اجرای طرح MDT در تاکسیرانی، مسیریابی، نظارت آنلاین و لحظه‌ای ناوگان، ارسال پیام بین تاکسیران و سازمان به صورت آنلاین، پرداخت کرایه با کیف پول و QR کد، تبلیغات و نمایش فیلم، امکان ارتباط مسافر و سازمان به‌صورت برخط، از جمله فعالیت‌های شورای پنجم در تحقق حمل و نقل هوشمند است.