پیشنهاد الحاق ۳ روستای جدید به شیراز رد شد

نوذر امامی چهارشنبه 30 مهر در حاشیه جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری این شورا گفت: برنامه‌های مقطعی و اقدامات ضربتی نمی‌تواند مشکلات ناشی از حاشیه‌نشینی در کلان‌شهرها را حل کند.کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر شیراز بر این نکته تاکید دارد که با الحاق یک روستا به شهر، مالکان زمین‌های بین روستای الحاق‌شده و شیراز نیز درخواست‌های مشابهی خواهند داشت؛ این موضوع به‌ویژه در مورد درخواست روستاهای الحاق شده همچون انجیره، دوکوهک، گویم و... نیز دیده می‌شود.

امامی عنوان کرد: عمده درخواست‌های الحاق از سوی روستاییان یا مالکان زمین‌های روستایی با عنوان‌هایی نظیر کنترل ساخت‌وساز و دریافت خدمات صورت می‌گیرد؛ اما شواهد نشان می‌دهد ایجاد ارزش افزوده زمین و املاک و بورس‌بازی زمین و مسکن هدف نهایی است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز با بیان اینکه در این بین روستاییان و خرده مالکان روستا سهم چندانی از الحاق و ارزش افزوده ندارند، گفت: بر این اساس سوال اصلی این است که نقش عملیاتی دستگاه‌های متولی روستا همچون بنیاد مسکن، دهیاری، بخشداری، فرمانداری و... در خدمات‌رسانی به روستا و کنترل ساخت و ساز در محدوده و حریم روستاها چیست. جز این، باید به هزینه الحاق روستا به شهر و سایر مناطق درون‌شهری نیز توجه کرد که بسیار بالاست و ممکن است به ازای هر فرد حداقل سالیانه دو میلیون تومان به صورت متوسط هزینه برای مدیریت شهری در پی داشته باشد.

وی اظهار کرد: بخش زیادی از این سکونتگاه‌ها در طی سالیان گذشته شکل‌گرفته و شهرداری عملا سهم خدمات و درآمدی از آنها نداشته است. بر همین اساس، با الحاق هر روستا به شهر عملاً بقیه مردم شهر شیراز باید هزینه‌های روستا را تأمین کنند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز یکی از راه حل‌های برون‌رفت از وضعیت موجود را آمایش سرزمینی و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه و همچنین جلوگیری از ادامه دست‌اندازی به زمین‌های اطراف روستا برشمرد که باید به‌صورت حاکمیتی و ملی درباره آن‌ها اقدام لازم انجام گیرد.