پروژه‌های زیربنایی استان در پیوست قانون بودجه سال ۱۴۰۰ قرار می گیرد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، محمدجواد فدائی در جمع خبرنگاران به تشریح دیدار روز گذشته خود با معاونان سازمان برنامه و بودجه و وزیر نیرو پرداخت و بیان داشت: این دیدارها در سه بخش آب، راه و بهداشت و درمان استان و با حضور مسئولان استانی صورت گرفت. طی مذاکرات صورت گرفته، مقرر شد تا سه پروژه جاده جیرفت به فاریاب، کهنوج به قلعه‌گنج و نرماشیر به ریگان در پیوست قانون بودجه سال ۱۴۰۰ آورده شوند.

فدایی افزود: پروژه‌‌های کنار گذر شرقی رفسنجان، کنارگذر غربی زرند، کنارگذر غربی سیرجان، جاده رفسنجان به شهربابک، جاده انار - دشتکار - بردسیر و جاده شهربابک به نیریز هم قرار شد در جدول شماره ۲۰ قانون بودجه لحاظ شوند که مرحله دوم نسبت به پیوست قانون بودجه است‌. راه آهن جیرفت به بم که قبلا شروع شده و به دلیل کمبود اعتبار متوفف مانده بود، از تسهیلات ماده ۵۶ پیگیری شد که سرعت عملی به کار داده شود.

وی تصریح کرد: پروژه راه آهن سیرجان به بافت نیز قرار شد به صورت مشارکت ۷۰ درصدی بخش خصوصی و ۳۰ درصدی دولت انجام شود که بخش خصوصی عمدتا شرکت‌هایی هستند که از این مسیر استفاده می‌کنند و سهم اصلی را فولاد بافت دارد.

استاندار کرمان از پیگیری صدور مجوز ماده ۲۳ به منظور قرارگیری پروژه تامین آب شهرهای جیرفت و عنبرآباد از سد جیرفت در پیوست قانون بودجه سال آینده خبر داد و گفت: تامین آب شهرهای جیرفت و عنبرآباد از پروژه‌های مهمی است که همیشه دنبال می‌کردیم. همچنین مجوز ماده ۲۳ برای آبرسانی به شهر راور از سد قدرونی نیز پیگیری شد که در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ قرار گیرد، سد قدرونی که افتتاح شد فقط تامین آب شهر زرند را داشت و شهر راور بلاتکلیف بود که به این شکل تعیین تکلیف شد.

فدایی همچنین از اضافه شدن شهرستان‌های ریگان، نرماشیر و فهرج به پروژه آبرسانی به شهرهای بم و بروات خبر داد و گفت: همچنین مقرر شد تا برای تکمیل سرریز سد نرماشیر از مواد معروف به ۱۰ و ۱۲ اعتبار داده شود. تکمیل سیل‌بند خُرم در جنوب برای حفاظت از رودبار جنوب و جازموریان در برابر سیل از طریق پیوست به قانون بودجه ۱۴۰۰ نیز در حال پیگیری است.

استاندار کرمان به مصوبات سفر ۲۸ مهر ماه خود به تهران در بخش بهداشت و درمان اشاره داشت و گفت: سه بیمارستان انار، ریگان و عنبرآباد قرار شد در پیوست قانون بودجه ۱۴۰۰ لحاظ شوند و مجوزهای ماده ۲۳ برای بیمارستان‌ جایگزین شفا کرمان و بیمارستان فاریاب هم نیاز بود که باید پیگیری شود. بیمارستان‌های کاشانی جیرفت، بم و رفسنجان زیر مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی نیز که در پیوست بودجه قرار دارند، افزایش اعتبار داده خواهند شد.

وی ادامه داد: همچنین قرار شد برای دانشکده‌های جدید التاسیس در سیرجان، بم و جیرفت اعتبار لازم برای فضاهای آموزشی و کمک آموزشی گذاشته شود، پاداش پایان خدمت بازنشسته‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان امسال پرداخت شود و حقوق کادر درمان و پرستاران که در بحث کرونا کار می‌کنند، افزایش یابد.
استاندار کرمان به پیگیری مسائل مرتبط با صندوق توسعه ملی و مشکلات با بانک مرکزی به ویژه در صاردات پسته و خرما اشاره کرد و گفت: تامین‌ اعتبار ایجاد پتروشیمی بافت و تولید پلاسما در استان با صندوق توسعه ملی مطرح شد و برای رفع مشکل صادرکننده های پسته و خرما نیز اوایل هفته آینده نمایندگان بانک مرکزی به استان سفر می‌کنند و مباحث مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
فدائی بیان داشت: در تهران جلسه‌ای نیز با شرکت‌های بزرگ برای ایجاد مرکز نوآوری در سیرجان داشتیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنعتی و معدنی بتوانند در این مرکز فعالیت خود را ادامه دهند.