نقش مهندسی هوشمند در مدیریت فضاهای عمومی

این روزها، سنسورها نقش مهمی در هوشمندسازی و افزایش زیست‌ پذیری شهرها ایفا می‌کنند؛ نصب این وسیله‌های کوچک می‌تواند به مدیریت جریان ترافیک خودرویی، بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی و استفاده مفید از آب و انرژی کمک کند.


به نقل از ایمنا، بدیهی است که مقامات رسمی یک شهر باید نیازهای ساکنان آن را هم در سطح پایین و هم کلان برآورده کنند تا از این طریق رضایت مردم را از شهرنشینی فراهم آورند. به منظور رسیدن به این هدف، اطلاعاتی در مورد چگونگی استفاده و حفظ فضاهای عمومی توسط شهرنشینان امری ضروری است که تکنولوژی هوشمند به بهترین نحو ممکن می‌تواند این اطلاعات را برای برنامه‌ریزان شهری فراهم آورد. در واقع، مقامات یک شهر می‌توانند با نصب سنسورهایی در فضاهای عمومی به اطلاعاتی مبنی بر اینکه چه کسانی از این فضاها بهره می‌برند، دست یابند. علاوه بر این، سنسورها علت آمدن هر فرد به فضاهای عمومی و مدت زمان ماندن او در آنجا را در اختیار برنامه‌ریزان شهری قرار می‌دهند.

مزایای استفاده از سنسورها در فضاهای عمومی
امروزه در بسیاری از شهرهای هوشمند جهان، برنامه‌ریزان سنسورهایی را در بخش‌های مختلف یک فضای عمومی نظیر نیمکت‌ها، سطل زباله‌ها، محل تهیه مواد غذایی، صندلی‌ها، کانتینرهای مخصوص جمع‌آوری ته‌مانده‌های سیگارها، آبخوری‌ها و سیستم‌های روشنایی نصب می‌کنند. سپس سنسورهای نصب شده میزان استفاده از مکان‌های مختلف فضاهای عمومی و حتی مصرف آب و برق را در اختیار برنامه‌ریزان شهری قرار می‌دهند. علاوه بر این، تیم نظارت می‌توانند از طریق این سنسورها به اطلاعاتی مانند گرم شدن بیش از حد کانتینرهای مخصوص جمع‌آوری ته‌مانده‌های سیگار و یا آسیب به بیلبوردهای تبلیغاتی دست یابند. دسترسی به چنین اطلاعاتی می‌تواند علاوه بر بهبود امکانات فضاهای عمومی، به افزایش حس تعلق کاربران نسبت به محیط زندگی خود و فضاهای عمومی کمک زیادی کند.

نقش تکنولوژی هوشمند در دستیابی به اطلاعات فضاهای عمومی
استفاده از سنسورهای هوشمند در سطل زباله‌های فضاهای عمومی استرالیا، یکی از بهترین نمونه‌های نقش تکنولوژی هوشمند در افزایش زیست‌پذیری شهری به شمار می‌رود. این روزها، بسیاری از پارک‌های شهرهای هوشمند استرالیا مجهز به سطل زباله‌هایی با سنسورهای کوچکی است که زمان دقیق پر شدن این کانتینرها را به مسئولان هشدار می‌دهد و در نتیجه عمل تخلیه آن‌ها به موقع صورت می‌گیرد. این سنسورها همچنین اطلاعات لازم در مورد چگونگی و زمان استفاده از سطل زباله‌ها را در اختیار نظارت کنندگان قرار می‌دهد.

از دیگر نمونه‌های بارز استفاده از سنسورهای هوشمند در فضاهای عمومی می‌توان به انواع نصب شده آن‌ها روی نیمکت‌ها یا صندلی‌هایی اشاره کرد که زمان خرابی این وسایل یا استفاده بیش از حد آن‌ها را به برنامه‌ریزان شهری خبر می‌دهند تا این افراد برای تعویض به موقع آن‌ها اقدام کنند. جالب است بدانید که سنسورهای نصب شده روی صندلی‌ها، اطلاعات لازم در خصوص میزان استفاده کودکان و سالمندان را از آن‌ها در اختیار مقامات شهری قرار و نشان می‌دهند که فضای فوق تا چه اندازه دوستدار کودک یا سالمند است.

کاربران فضاهای عمومی
تکنولوژی هوشمند می‌تواند به تغییر نگرش سنتی کاربران و افزایش ظرفیت فضاهای عمومی باز کمک کند و از این طریق بهبود کیفیت زندگی شهری را برای قرن بیست و یکم در پی داشته باشد. به عنوان مثال، بدون شک مجهز بودن یک پارک به شبکه وای‌فای رایگان یا ایستگاه‌هایی برای شارژ باطری لپ تاپ‌ها و تلفن‌های همراه به افزایش محبوبیت آن کمک زیادی خواهد کرد.

مقامات شهری سراسر دنیا در پی یافتن استراتژی‌هایی برای بهبود هر چه بیشتر مدیریت فضاهای عمومی و تسهیل برقراری تعاملات اجتماعی بین ساکنان هستند. به عنوان مثال، در بعضی از شهرهای جهان، کارت‌هایی دیجیتالی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد که کاربران می‌توانند از طریق این کارت‌ها در فضاهای عمومی از تخفیف لازم برای استفاده از زمین‌های ورزشی و امکانات تفریحی بهره‌مند شوند، از رویدادهای روزانه در شهر آگاهی پیدا کنند و یا حتی به اطلاعات مربوط به جاده‌سازی یا بسته شدن خیابان‌ها دسترس داشته باشند.

معایب وجود سنسورهای هوشمند در فضاهای عمومی
اگرچه نصب سنسورهای هوشمند در فضاهای عمومی می‌تواند مزایای بسیاری را برای شهر و شهروندان در پی داشته باشد، با این حال، برخی از مردم از وجود چنین وسیله‌هایی در اطراف خود احساس نارضایتی می‌کنند. چنین افرادی بر این باورند که پارک‌ها مکان‌هایی برای آزادی و استراحت است حال آنکه سنسورهای هوشمند می‌تواند آن‌ها را بسیار محدود کند. در واقع، برخی از شهروندان از اینکه تمام اطلاعات مربوط به نحوه و مدت زمان استفاده از امکانات تفریحی و رفاهی در اختیار مقامات رسمی شهر قرار گیرد، حس خوبی ندارند و احساس ناامنی می‌کنند.