ورود پروژه بازآفرینی شهری" شارباغ" به فاز اجرا

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران ضمن تشریح آخرین وضعیت پروژه بازآفرینی فضای فوقانی تونل راه آهن تهران- تبریز، موسوم به پروژه شارباغ از ورود این پروژه به فاز اجرا در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش ایسنا، کاوه حاجی علی اکبری با بیان این که پس از برگزاری «مسابقه بین‌المللی باز آفرینی محور شهری؛ طراحی فضای فوقانی تونل راه آهن تهران- تبریز» در سال ۹۸ و عقد قرارداد با برنده نخست مسابقه، مطالعه دقیق فرآیند بازآفرینی این محور در ابعاد مختلف از سال ۱۳۹۸ آغاز شده است، توضیح داد: این محور به طول حدود ۹ کیلومتر از میدان شهدای مدافعان حرم (سوزن‌بانی سابق) در منطقه ۱۷ آغاز می‌شود و با گذشتن از محلات ابوذر، مقدم، باغ خزانه، امامزاده حسن، آذری و یافت‌آباد در تقاطع محور با بزرگراه آیت‌ا... سعیدی وارد منطقه ۱۸ شهر تهران می‌شود.

وی افزود: این محور در منطقه ۱۸ به موازات ۴۵ متری زرند به سمت غرب حرکت کرده و با گذشتن از محلات تولید دارو، شمشیری، سرآسیاب مهرآباد، امام خمینی، فتح و هفده شهریور در نهایت قبل از رود دره کن به اتمام می‌رسد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خاطر نشان کرد: پس از انعقاد تفاهم نامه واگذاری حق بهره‌برداری از فضای فوقانی تونل بین شهرداری تهران و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، هماهنگی‌ها و اقدامات مورد نیاز برای اجرایی شدن فاز نخست بزرگ ترین پروژه بازآفرینی شهری (به مساحت ۵۰ هکتار)، بین سازمان نوسازی شهر تهران، شرکت یادمان سازه به عنوان مجری و اداره کل راه‌آهن تهران انجام شده است.

علی اکبری تصریح کرد: با واگذاری ۲.۷ کیلومتر از محور به شهرداری از طرف شرکت راه‌آهن (در ۴ نقطه کلیدی محور) و بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته در خصوص طرح‌های پیشنهادی مشاور طرح، بازدیدهای میدانی منظم و هماهنگی در خصوص تأسیسات و تجهیزات مرتبط با تونل متعلق به شرکت راه‌آهن، محدوده‌های اجرای پروژه در فاز اول مشخص و آماده‌سازی شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در خصوص جزئیات این پروژه عنوان کرد: در این پروژه، در کنار یک فضای شهری عظیم و بی نظیر، مجموعه‌ای از فضاهای خدماتی برای فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی (به ویژه برای کودکان، جوانان و بانوان)، رستوران‌ها و کافه‌های در طول مسیر، مرکز درمانی، خدمات شهری و محلی، فضاهای فراغت، سرگرمی و بازی برای گروه‌های سنی مختلف، ایستگاه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری، مجموعه TOD در سطح شهری و فراشهری و پیشنهادهای مختلف در خصوص پیوند بافت پیرامون با این محور در نظر گرفته شده است.

بر اساس گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، علی اکبری ابزار امیدواری کرد با بهره‌برداری از پروژه‌های این مسیر در مقیاس‌های مختلف محلی، منطقه‌ای و شهری، ارتقاء کیفیت فضاهای عمومی در مناطق ۱۷ و ۱۸ و امکان بهره‌مندی شهروندان از این فضاها فراهم شود.