تلاش شهرداری یزد جهت دستیابی به برند شهر دوستدار کودک در یونیسف

شهردار یزد در نشست خبری آنلاین با اشاره به روز جهانی کودک، اظهار داشت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که وزارت کشور با یونیسف منعقد کرده است، در رابطه با دستیابی شهرها به برند شهر دوستدار کودک، یزد نیز مانند شهرهای مختلف برنامه‌ها و اقدامات زیادی انجام داده است که در قالب یک طرح جامع به وزارت کشور ارسال شد.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری یزد، جمال‌الدین عزیزی اظهار کرد: با اقدامات صورت گرفته در تیرماه سال جاری یزد به عنوان یکی از ۱۲ شهر پایلوت دوستدار کودک انتخاب شد و در همین راستا اداره شهر دوستدار کودک در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری یزد تشکیل شد و پروژه‌هایی در این زمینه برنامه‌ریزی، تدوین و در حال اجرا است. با توجه به نزدیک بودن روز جهانی کودک به هفته کتاب و کتابخوانی، برنامه‌هایی از ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه در یزد به عنوان جشنواره «شهر خوب برای بچه‌های خوب» برای هفته کودک در نظر گرفته شده است که هم مروری به برنامه‌هایی شهر دوستدار کودک و هم فعالیت و مشارکت کودکان و نوجوانان را در برنامه‌های شهری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه معمولاً بودجه‌های فرهنگی برای جشنواره‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود، گفت: با این حال هزینه‌ای که به طور خاص برای برگزاری جشنواره «شهر خوب برای بچه‌های خوب» در یک هفته در نظر گرفته شده مبلغی حدود دو میلیارد ریال است. متاسفانه شیوع کرونا موجب شد که برنامه‌ها به صورتی که مد نظر بود انجام نشود با این حال هدف، ایجاد شهر دوستدار کودک است که عدالت در برخورداری امکانات شهری در این زمینه مورد تاکید است به گونه‌ای که کودکان فارغ از نژاد، جنسیت و نوع زندگی در یک شهر سالم و پایدار از امکانات موجود در شهر استفاده کنند و از استعدادهای آنها نیز بهره ببریم.

شهردار یزد گفت: برنامه‌های هفته کودک در حال حاضر در فضای مجازی در حال اجراست البته این دغدغه ما هم هست که ممکن است همه کودکان شهر به فضای مجازی به صورت مستمر دسترسی نداشته باشند به هر حال سعی کردیم حداقل‌ها را برای همه کودکان فراهم کنیم و پس از عادی شدن به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنیم تا تمرکزمان بر محلات و نقاطی که شرایط کمتری در دستیابی به فضای مجازی و امکانات عمومی شهر داشته‌اند قرار گیرد.

وی افزود: برنامه‌های شهر دوستدار کودک پس از تشکیل کمیته، مورد بررسی و تصویب قرار می‌گیرد که جز فعالیت‌های ذاتی کل مجموعه شهری می‌شود و باید همه سازمان‌ها و مناطق شهرداری یزد در برنامه‌هایشان الزامات شهر دوستدار کودک را در نظر بگیرند و این برنامه‌ها پس از تصویب به اطلاع عموم می‌رسد.

بر اساس تفاهم‌نامه وزارت کشور با یونیسف  در رابطه با شهر دوستدار کودک، یزد یک طرح جامع به وزارت کشور ارسال کرد.