تاریخ شهر (شهرهای اسلامی و اروپایی در قرون وسطا )

تاریخ شهر (شهرهای اسلامی و اروپایی در قرون وسطا )

نویسنده: لئوناردو بنه ولو 

موضوع: شهرسازی، هنر شهری، معماری اسلامی، شهرها و شهرستان‌ها در تاریخ

ناشر: مرکز نشر دانشگاهی

تاریخ انتشار: 1387

تعداد صفحات: 252 صفحه

درباره کتاب
نویسنده در بخش اول با بررسی مشخصات شهرسازی در این قرون به بیان برخی از مهم‌ترین شاخصه‌ های معماری در این عصر پرداخته و در ادامه به بررسی ابعادی شهرهای قرون وسطا می‌پردازد و تلاش دارد تا نمایه کاملی از این جغرافیا به مخاطب ارائه نماید. در ادامه و در بخش دوم به شهرهای اسلامی می ‌پردازد.

کتاب تاریخ شهر، با تبیین شناسه‌ های معماری و فرهنگی در دو دوره قرون وسطا و اسلامی، سعی دارد تا نمایه‌ ای روشن از فضای ساختاری انسان را در آن دوران ترسیم نماید و در این رهگذار نویسنده با بررسی تاریخچه و معماری شهرهای برجسته دوران اروپا، به شهرهای ونیز، بروژ، بولونیا، نورمبرگ، فلورانس نظر می‌ اندازد.

درباره نویسنده
لئوناردو بنه ولو (۲۵ سپتامبر ۱۹۲۳– ۵ ژانویه ۲۰۱۷) معمار، برنامه‌ریز شهری و مورخ معماری اهل اورتا سان جولیوی ایتالیا بود. بنه ولو معماری را در رم تحصیل کرد و در سال ۱۹۴۶ فارغ‌التحصیل شد. بعدها تاریخ معماری را در رم، فلورانس، ونیز و پالرمو آموخت. کتاب او تاریخ معماری مدرن که برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ چاپ شد، از سال ۱۹۹۶ تاکنون ۱۸ بار تجدید چاپ شده و به شش زبان نیز ترجمه شده‌ است. بنه ولو مفهوم شهر «محافظه‌ کارانه» را توسعه داد که به درک مهم تکامل شهرها کمک بزرگی کرد.

سایر آثار
• ریشه‌ های برنامه‌ ریزی شهری مدرن
• تاریخچه معماری مدرن (در ایران تاریخ معماری مدرن ترجمه شده است)
• تاریخ شهر
• شهر اروپایی

ترجمه آثار به فارسی
• تاریخ معماری مدرن، ترجمه سیروس باور، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۵۳
• آشنایی با تاریخ معماری، ترجمه علی محمد سادات افسری، مرکز نشر دانشگاهی، ۱۳۸۱

نمونه سایت های تهیه کتاب
گیسوم
یکتا مهر