استفاده از فناوری برای کمک به بازگشت به محل کار در دوران کرونا و پس از کرونا

تعداد پرونده های Covid-19 دائم در حال افزایش است, بنابراین لازم است که اقدامات پیشگیرانه قوی اعمال شود. دولتها دستورالعمل هایی را برای ساختن یک استراتژی ایمن قوی صادر کرده اند. این رهنمودها شامل جلوگیری از ورود و خروج سرسام آور کارمندان، کاهش ازدحام محل کار، تأمین فضای ذخیره سازی بیشتر، استفاده از سیستم های یک طرفه و ارائه امکانات بهداشتی است. چالش مدیران ساختمان ها برنامه ریزی و اجرای موثر این اقدامات خواهد بود.
فناوری می تواند این روند را ساده کند.

برای بعضی نفرات، بازگشت به محل کار نمی تواند خیلی زود اتفاق بیفتد. انجام دورکاری یک سازش منطقی بوده است, اما مواردی از قبیل عدم تعامل اجتماعی و فضای نامناسب کار در خانه, زندگی کاری را دشوار کرده است. بنابراین بازگشت به کار یک فرآیند ساده نخواهد بود.

اطمینان از بهداشت
بسیاری از محل های کار مدتی است که به سمت تبدیل شدن به ساختمان های هوشمند در حال حرکت هستند. حسگرها و دوربین های داده محور, دفتر را کارآمدتر می کنند. اکنون از همین فناوری ها برای مدیریت دفتر در دوران پس از Covid استفاده خواهد شد. مناطقی که توسط چند نفر استفاده می شود، خطر زیادی برای انتقال ویروس دارد. با برچسب گذاری در فضاها و میزهای جداگانه، می توان نحوه و میزان استفاده از این مناطق را ردیابی کرد. این موضوع ممکن است در نحوه استفاده از داده های شاغال فضای کار یا سیستم "اعلام حضور" باشد.

سیستم "اعلام حضور" (Check in) را می توان با استفاده از فناوری موقعیت مکانی خرد (Micro Location Technology) پیاده سازی کرد. هر میز یا فضای کاری را می توان با یک کد QR برچسب گذاری کرد که کاربران روی تلفن خود اسکن می کنند. بنابراین وقتی کارمندی از میز استفاده می کند، به عنوان اشغال شده ذکر می شود. وقتی کار کارمند تمام شد، آنها می توانند به همان روش از او میز را تحویل بگیرند. پس از آن، کارکنان نظافت می دانند که باید منطقه را سالم سازی کنند. پس از انجام این کار، کارکنان می توانند کد QR را اسکن کرده و به سیستم اطلاع دهند که میز کار تمیز است و برای استفاده در دسترس است.
این سیستم علاوه بر ایمن نگه داشتن کارکنان، می تواند با در دسترس بودن میز کار هنگام ورود کارمندان به دفتر، موجب صرفه جویی در وقت شود، بنابراین در جستجوی یک فضای بهداشتی و دارای فاصله اجتماعی وقت تلف نمی شود. علاوه بر این، یک سیستم بررسی و ردیابی نیز می تواند ساخته شود.

با ادامه سازگاری محل کار، ممکن است احتیاط های لازم نیز تغییر کند. بعید است امسال بسیاری از ساختمان ها به طور کامل پر شوند. کارمندان ممکن است در شیفت کاری کار کنند و مناطق خاصی از ساختمان ممکن است برای ماه های آینده بسته باشد. پروتکل ها ممکن است طی ماه ها با توجه به خطر تغییر کنند. برای اطمینان از اینکه اقدامات لازم به راحتی قابل درک و پیگیری هستند، علامت گذاری به روز لازم است.
فناوری در اینجا نیز مفید است. سیستم عامل های دیجیتال این امکان را می دهد تا اطلاعات به روز و فوری برای همه کارکنان در دسترس باشد. این موضوع شامل اقدامات احتیاطی کنونی، اطلاعات مربوط به مناطق قابل دسترسی در یک ساختمان و اطلاعات به روز شده برای اطمینان کارکنان از آگاهی کافی مدیران آنها و انجام اقدامات احتیاطی لازم است. این علائم همچنین می توانند در سیستم "اعلام حضور" میز نقش داشته باشند. یک علامت دیجیتالی می تواند در زمان واقعی نشان دهد که کدام میزها در دسترس هستند و در صورت وجود یک سیستم یک طرفه چگونه می توان به آنها دسترسی پیدا کرد.

تغییر مرتب علائم نیز روشی موثر برای اطمینان از بی توجهی کارکنان به آنها است. موارد کوچک و عادی مانند شستن مرتب دستها و خودداری از لمس صورت می توانند به راحتی فراموش شوند, بنابراین یادآوری های منظم از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. تحقیقات اینتل همچنین نشان داده است که تابلوهای دیجیتال 400٪ بیشتر از تابلوهای ثابت مورد توجه قرار می گیرند, بنابراین می تواند تفاوت چشمگیری در ایمنی محل کار ایجاد کند.

با استفاده از داده های اشغال محل کار
بارزترین کاربرد برای سنسورهای اشغال محل، تعیین تعداد نفرات حاضر در ساختمان است. سطح اشغال امن ساختمان ها به دلیل فاصله اجتماعی در ماه های آینده بسیار کمتر خواهد بود. برای اطمینان از عدم عبور از سطح ایمن می توان از داده های اشغال محل استفاده کرد.

طی چند سال گذشته محبوبیت سنسورهای اشغال محل افزایش یافته است. در حالی که این موضوع در دوران پس از کرونا هنوز صادق است، نحوه بهینه سازی فضا بسیار متفاوت به نظر می رسد. فاصله اجتماعی نیاز به فضا دارد تا با تراکم بسیار کمتری استفاده شود. برای بعضی از دفاتر، این به معنای باز بودن ساعت های طولانی تر یا آخر هفته است تا امکان کار در شیفت کاری را فراهم کند. می توان از سنسورهای اشغال محل برای تعیین اینکه کدام یک از ساعتهای اضافی بیشترین ارزش را دارند و چه بخشی از فضای اداری برای باز ماندن در طول ساعات اضافی مورد نیاز است, استفاده کرد.

حسگرهای اشغال محل زیر میز را می توان با سیستم ورود به سیستم ترکیب کرد. این امر اطمینان از رکورد شدن استفاده از میز را می دهد، حتی اگر کارکنان فراموش کنند کد QR روی میز خود را اسکن کنند. داده های جمع آوری شده می تواند کارکنان نظافت را در اسرع وقت در مورد اشغال میز آگاه سازد. حسگرها مناطق بیشتر مشترک دفتر کار را ذخیره سازی می کنند. مناطقی که بیشترین استفاده را می کنند, نقاط لمسی پر خطر هستند که به تمیز کردن عمیق منظم نیاز دارند. در شرایط فعلی تمیزکاری بسیار منظم و شدیدتری لازم است. بدون اولویت بندی، کارکنان و منابع نظافت مجبور به کار بیشتری می شوند. استفاده از دوربین داده ها برای هدایت سیستم تمیز کاری وسیله ای برای جلوگیری از این اتفاق است.

 از بین بردن ترس ها
همچنین اطمینان از بازگشت کارکنان به دفتر نیز مهم است. ماه های گذشته برای همه استرس زا بوده است و بازگشت به محل کار ممکن است اضطراب بیشتری ایجاد کند. با نشان دادن اینکه کارمندان نظافت از آگاهی کافی برخوردارند و اقدامات احتیاطی لازم را انجام می دهند، با مدیریت امکانات می توان ترس از بازگشت افراد را برطرف کرد. کارمندان در محیطی که به طور مرتب تمیز می شود, راحت تر خواهند بود و "اضطراب بهداشت" نیازی به انحراف از کار ندارد.
مدتهاست که فناوری محل کار برای ایجاد مکانهای کار کارآمدتر و کاربرپسند در حال پیشرفت است. این ویژگی ها هنوز بسیار مورد تقاضا هستند, اما نحوه برخورد ما تغییر کرده است. همزمان با تبدیل فناوریهای موجود برای رفع چالشهای کرونا، فناوریهای قبلی انعطاف پذیری خود را نشان می دهند. چه این ویروس با واکسن کنترل شود یا سالها در جمع ما باقی بماند، این فناوری ها در دوران پس از کرونا نیز ارزشمندی خود را ادامه می دهند.

منبع 
 Global Banking and Finance

:Main Article Link

https://www.globalbankingandfinance.com/using-tech-to-guide-the-return-to-the-office/