30 میلیارد تومان برای ساخت پارکینگ محله

معاون فنی مهندسی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به هزینه 30 میلیارد تومانی که برای ساخت پارکینگهای محلی درنظر گرفته شده است گفت: البته ساخت این پارکینگها هزینه بیشتری خواهد داشت و جانمایی پارکینگها در 6 منطقه مشخص شده است.

به نقل از شهر فردا، چندی پیش در این باره معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران پیرامون احداث پارکینگ در سطح شهر تهران از ابتدای امسال با استفاده از درآمد حاصل از جرائم کسری پارکینگ، توسط شهرداری مناطق صحبت کرده بود که شهر فردا در این باره با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به گفتگو نشست.

وحید سرلک در این باره گفته بود: برمبنای این طرح در هر محله تهران یک پارکینگ ساخته خواهد شد.
وی با تأکید براینکه مدت زمان اجرای این طرح مشخص نیست چراکه طرح در بلند مدت اجرا می‌شود، تاکید داشت: در حال حاضر سالانه امکان ساخت حداکثر ۶ پارکینگ محله در سطح شهر وجود دارد.

معاون فنی مهندسی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درگفتگو با «شهر فردا»،گفت: از ابتدای سال 99 بحث پارکینگ محله مطرح ودستورالعملی برای این طرح تهیه شد که این دستورالعمل در حال ابلاغ است و تعدادی زمین پیش بینی شده که استارت 5-6 نقطه تعیین شده زده شود .

وی تاکید کرد: در منطقه 4، 6، 1 و 13 این زمینها نهایی شده اند و اسناد منطقه 14 و 13 آماده است که مناقصات آن در حال انجام است و در سال آینده نیز این طرح جدی تر پیگیری خواهد شد، چرا که امسال مراحل اولیه کار انجام شد به همین علت زمان زیادی صرف و خیلی دیر استارت کار خورده شد.
سرلک افزود: حسب دستوری که دکتر مناف هاشمی دادند اولویت های سال 1400 از ابتدای فروردین مکان یابی و احداث این پارکینگهاست.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر برای این طرح برآورد هزینه شده است، گفت: پارکینگها با مدلهای مختلفی ساخته می شونداز جمله مکانیزه، طبقاتی سازه ای و فلزی و پارکینگهای زیر سطحی که در فضاهای کوچک از مکانیزه استفاده می شود و بسته به فضای محدودی که اشغال می کنند حدود 20 پارکینگ در آن جانمایی می شود، در منطقه 14 تقریبا 4 پارکینگ مکانیزه دیده شده که حدود 80 جای پارک فضا دارد یا در منطقه 13 زمین 1000 متری است که به دلیل وسعت آن در بحث ساخت، پارکینگ بتنی مد نظر است، بسته به نوع و شرایط زمین، احداث هر کدام از این پارکینگها متفاوت است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اینکه مبلغی که باید به حساب شهرداری واریز شود کل مبالغی است که شهرداری از کسری پارکینگ دریافت می کند، تاکید کرد: شهرداری تهران هر مبلغی که بابت کسری پارکینگ دریافت کند، براساس مصوبه شورای شهر موظف است که تمام این مبالغ را به حساب سازمان ترافیک واریز کند و سازمان ترافیک نیز صرفا آن در بحث ساخت پارکینگ محله استفاده خواهد کرد.

وی افزود: این مبلغ حدود 30 میلیارد تومان بوده که در حساب سازمان ترافیک وجود دارد و برنامه ریزی های لازم جهت ساخت و احداث پارکینگ در حال انجام است اما مبلغ باید مبلغ بیشتری باشد.

سرلک در ادامه در پاسخ به اینکه حدودا ساخت این پارکینگها چقدر زمان خواهد برد، تصریح کرد: پارکینگهای مکانیزه 4 ماه زمان می برد تا به سرانجام برسد اما پارکینگهای طبقاتی به دلیل وسعت و سازه به کار رفته یک سال و نیم تا دو سال زمان نیاز دارند تا به بهره برداری برسند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه گفت: اگر زمینها کوچک باشد در حدود 8 ماه این طرح اجرا می شود بسته به نوع ساخت، زمان احداث متفاوت است یا در برخی موارد زیر برخی معابر را می توان برای پارکینگ استفاده کرد که در این خصوص نیز بحث پارکینگ تونلی مطرح است که صد در صد زمان بیشتری خواهد برد و کاملا متفاوت است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پارکینگهای مکانیزه در دستور کار قرار دارند، تصریح کرد: این پارکینگها زودتر به بهره برداری می رسند اما گرانترند و لذا برای فضاهای بزرگ مقرون به صرفه نخواهند بود و شهرداری قصد دارد که پارکینگی احداث کند که مقرون به صرفه و قابل استفاده باشد به طور مثال فضایی که 40 یا 50 متر است در آن نمی توان پارکینگ وسیع ساخت بنابراین برای این فضا مجبور به ساخت پارکینگهای مکانیزه خواهیم شد و لذا در زمینهای با وسعت 1000 متر حیف است که پارکینگ مکانیزه استفاده شود چرا که نهایتا بتوان 200 جای پارک برای این فضا طراحی کرد، فلذا شاید با طرحی دیگر بتوان نزدیک 4 برابر این فضا برای پارکینگ تامین کرد.

سرلک در پایان گفت: پارکینگهای مکانیزه تا 4 ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید و بخشی از مشکلات شهروندان در خصوص جای پارک خودرو که با توجه به پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی و محدود کردن استفاده از حمل و نقل عمومی به دلیل عدم ابتلا به ویروس کرونا مجبور به استفاده از خودروی شخصی هستند، حل خواهد شد.