مناسب سازی فضاهای آموزشی کشور برای معلولان

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور از تشکیل چهاردهمین جلسه این ستاد با حضور وزیر آموزش و پرورش و جمعی از معاونان و مدیران این وزارتخانه بصورت ویدیوکنفرانسی با هدف بررسی مسایل این وزارت خانه در این موضوع و بهره گیری از ظرفیتهای موجود برای گسترش ابعاد مختلف مناسب سازی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مهدی جمالی نژاد در خصوص این جلسه با اشاره به سخنان وزیر محترم آموزش و پروش مبنی بر آمادگی این وزارتخانه برای همکاری در موضوعات مرتبط با مناسب سازی، افزود: در این جلسه مقرر شد در اجرای ماده 11 آئین نـامه اجرایی مـاده 3 قـانون حمـایت از حقـوق معلولان، کارگروه مشترکی مرکب از نماینده‌های وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان بهزیستی، دبیرخانه مناسب‌سازی، بنیاد شهید وامور ایثارگران و تشکل‌های غیردولتی معلولان و جانبازان، نسبت به تدوین سرفصل و مطالب آموزشی جهت گنجاندن در محتوای کتب درسی سال تحصیلی جدید اقدام نمایند.

وی اضافه کرد: بر اساس یکی دیگر از مصوبات جلسه، مقرر شد سازمان نوسازی، ‌توسعه و تجهیز مدارس، رعایت ضابطه 246 نظام فنی و اجرایی مشاورین و پیمانکاران را در تمامی فعالیت‌های عمرانی اعم از احداث یا انجام تعمیرات از محل اعتبارات دولتی و یا مشارکت خیرین را الزامی و بر حسن اجرای رعایت ضوابط مناسب‌سازی نظارت نماید.

جمالی نژاد در ادامه اظهار کرد: تمامی مدارس دولتی و غیردولتی سراسر کشور طی یک برنامه زمان‌بندی کوتاه مدت، کلا‌س‌ها، کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی، سالن‌های اجتماعات، کتابخانه‌ها، حیاط مدرسه و سرویس‌های بهداشتی را برای دسترس‌پذیری معلولان، مناسب‌سازی خواهند نمود. همچنین شهرداری ها با هماهنگی سازمان آموزش و پروش استثنایی اقدامات لازم را در زمینه مناسب سازی معابر و مسیرهای منتهی به مدارس اسثنایی و سایر مدارس پذیرای معلولان در شهرها انجام می دهد.

وی اضافه کرد: به موجب یکی دیگر از مصوبات این جلسه، اردوگاه‌های فرهنگی، آموزشی و تربیتی سراسر کشور برای دسترس‌پذیری دانش‌آموزان معلول مناسب‌سازی می شود و همچنین حضور و تلفیق اجتماعی دانش‌آموزان معلول در برنامه‌های تابستانی و غنی‌سازی اوقات فراغت مورد توجه مسوولان ذیربط قرار می گیرد.

رییس ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور همچنین در خصوص دیگر مصوبات نشست مشترک این ستاد با وزیر آموزش و پرورش گفت: کانون پرورش فکری کودکان ‌و نوجوانان، ساختمان‌های عمومی خود را به‌منظور دسترس‌پذیری معلولان، با قید فوریت مناسب‌سازی نموده و کلیه مراکز تحت نظارت را نیز به مناسب‌سازی ساختمان محل فعالیت، ملزم می نماید.

رییس ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور در پایان اضافه کرد: به منظور تقویت نهضت مشارکتی توان افزایی و تحرک افراد معلول مقرر شداقدامات مقتضی نسبت به جذب خدمات تمامی دستگاه های اجرایی و واحدهای اقتصادی و تولیدی و مداخلات به هنگام وزارتخانه ها برای معلولان صورت پذیرد.

شایان ذکر است جلسات اخیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور به منظور تخصصی شدن هرچه بیشتر و بررسی دقیق تر موضوعات با حضور وزرای راه وشهرسازی و آموزش و پرورش و شهردار پایتخت تشکیل شده است.