تخصیص بودجه برای طراحی‌ هنری آسایشگاه‌های سوئد

شهردار اوربرو، واقع در کشور سوئد، از تخصیص یک درصدی بودجه ساخت و ساز و توسعه شهری به اجرای طرح‌های هنری به خصوص در آسایشگاه‌های جدید خبر داده است.

به گزارش ایمنا، شهردار سوئد در مصاحبه با گزارشگران اعلام کرده که به زودی یک خانه سالمندان در منطقه Bettorp برای سکونت دادن ۸۰ فرد پیر نیازمند احداث خواهد کرد. اگرچه این خبر، بسیار ارزشمند به نظر می‌رسد اما تصمیم مقامات رسمی اوربرو مبنی بر افزایش فراگیری و ایجاد زمینه برای تندرستی سالمندان در پروژه‌های عمرانی جدید، بسیار جالب‌تر خواهد بود. جالب است بدانید که از سال ۱۹۸۶ تا امروز، تخصیص بودجه یک درصدی پروژه‌های توسعه شهری به هنرمندان برای طراحی‌های خاص بر سازه‌ها، یک قانون رسمی در کشور سوئد به شمار رفته است.

مقامات رسمی اوربرو انتخاب هنرمندان شایسته برای ایده‌پردازی در خانه سالمندان جدید را به گالری هنر شهر واگذار کرده و از آن‌ها خواسته‌اند بهترین طراحی متناسب با سن ساکنان جدید سازه را ارائه دهند. البته شهردار از استخدام هنرمندان بیشتر در دفتر مرکزی خبر داده و اعلام کرده است از این پس، همکاری این افراد در پروژه‌های شهری امری ضروری خواهد بود.

محله Bettorp اخیراً به عنوان یک منطقه مسکونی به شهر اوربرو اضافه شده و در مدت زمانی کوتاه، جمعیت زیادی را در خود جای داده است. البته این منطقه از نظر تاریخی دارای قدمتی دیرینه است اما تا کنون، کمتر کسی در آنجا سکونت گزیده است. در واقع منطقه Bettorp تا پیش از این به عنوان یک پارک صنعتی و مرکزی تفریحی مورد استفاده شهروندان اوربرو قرار می‌گرفت اما به تدریج به محلی برای سکونت مردم تبدیل شد.

مقامات شهری اوربرو بر این باورند که طراحی هنری آسایشگاه‌ها می‌تواند در تقویت روحیه سالمندان بسیار مؤثر واقع شود و آن‌ها را از فراموشی و افسردگی‌های دوران پیری دور کند.