واگذاری اولین سری از موتورهای برقی به متقاضیان مشهدی

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به درنظر گرفتن تسهیلات 4 درصدی برای خرید موتور سیکلت برقی، گفت: اولین سری از موتورهای برقی تا پایان سال به متقاضیان به ویژه پیک های موتوری و خدماتی واگذار خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، خلیل الله کاظمی در مراسم افتتاح اولین ایستگاه شارژ خودروهای برقی شرق کشور در مشهد که با حضور شهردار مشهد، جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری و استانی برگزار شد، گفت: طی دوسال گذشته باب جدیدی در فعالیت حوزه حمل و نقل از جمله توسعه خطوط ریلی و نگاه به سیستم های حمل و نقل پاک از جمله برقی کردن سیستم حمل و نقل عمومی مشهد متفاوت تر از سایر شهرها باز شده است.
وی افزود: درحالی که بیشترمردم شهرداری را مسئول اصلی آلودگی هوا به واسطه ناوگان حمل و نقل عمومی می دانند، طبق اطلاعات سیاهه منابع انتشار آلایندهای شهر مشهد 64 درصد منابع آلاینده هوا منابع متحرک و 36 درصد منابع ثابت هستند که سهم آلایندگی اتوبوس در آلودگی هوا 1.3 درصد و تاکسی 2.2 درصد است که بسیار ناچیز است.
کاظمی تصریح کرد: هرچند که سهم ناوگان اتوبوسرانی و تاکسی و مینی بوس در آلودگی هوای مشهد ناچیز است اما با تاکیدات شهردار مشهد و شورای شهر برقی سازی سیستم حمل و نقل عمومی و استفاده از سیستم های جدید حمل و نقل پاک مورد توجه جدی قرار گرفت.
در ادامه اشاره کرد: برهمین اساس 23 بهمن ماه سال گذشته تفاهم نامه انجام مطالعات برقی کردن خط یک بی آرتی مشهد با شرکت مپنا منعقد و امروز پس از یک سال مطالعات انجام شده به شهرداری مشهد تحویل داده شد.
کاظمی افزود: همچنین در موازات انجام این مطالعات، تولید اولین اتوبوس برقی توسط شرکت مپنا به سفارش شهرداری مشهد آغاز و اولین اتوبوس برقی کشور اردیبهشت ماه سال 1400 در مشهد به صورت آزمایشی فعال خواهد شد.
وی به افتتاح اولین ایستگاه شارژ خودروهای برقی اشاره و اظهارکرد: این اولین ایستگاه در شرق کشور است که دارای دو خروجی شارژ سریع و یک خروجی شارژ کند است که با اعتبار حدود 620 میلیارد تومان احداث شده است.
کاظمی با اشاره به اینکه 400 هزار موتور سیکلت در مشهد وجود دارد که سهم آنها در آلودگی هوا 5.2 درصد است، گفت: با توجه به این موضوع با تاکیدات شهردار مشهد و تصویب شورای شهر تسهیلات بانکی چهار درصدی برای واگذاری موتورهای برقی تا 90 درصد از هزینه موتور برای متقاضیان درنظر گرفته شده است.
وی در پایان اعلام کرد: با برنامه ریزی های انجام شده 4تا 5 هزار موتور برقی تا پایان سال به متقاضیان واگذار خواهد شد.