ورشکستگی در انتظار حمل و نقل عمومی یزد

وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی همواره یکی از چالش‌های بزرگ کلانشهرهای ایران است؛ اما این روزها در زمانی که کرونا دامن گیر جهان شده، این بحران چهره دیگری به خود گرفته تا حساب کتاب‌ها با هم همخوانی نداشته باشد به ویژه اینکه دولت گرفتار تحریم‌ها و کرونا، توان حمایت مالی از این سیستم را ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر چه وضعیت حمل و نقل عمومی طی ۱۰ گذشته بحرانی بوده است، اما از یکسال پیش، یعنی از زمان شیوع کرونا در کشور، نقص‌ها و نقیصه‌های این سیستم بیش از هر زمان دیگری نمایان شد. با این حال، دولت‌ها هنوز حمایت مالی مؤثری از حمل و نقل عمومی کلانشهرها نکرده‌اند؛ تحمیل هزینه‌های این حوزه به مدیریت شهری آن هم در زمان شیوع کرونا و در عصری که امکان بهره برداری و بهره‌وری کامل از سیستم حمل و نقل نیست، ماجرا را دوچندان سخت کرده است. وضعیت حمل و نقل عمومی شهرداری یزد نیز همانند سایر کلانشهرها این روزها در آستانه ورشکستگی است؛ سالانه ۲۳ میلیارد تومان یارانه، ویژه اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی از سوی شهرداری یزد پرداخت می‌شود که با شیوع ویروس کرونا، فعالیت این اتوبوس‌ها بازده اقتصادی که هیچ، حتی نمی‌تواند هزینه‌های جاری خود را تأمین کند.

وی با ارائه آماری مقایسه‌ای از اقبال شهروندان یزد نسبت به اتوبوس‌های حمل و نقل شهری گفت: در سال ۹۰ روزانه ۹۰۰ نفر از طریق اتوبوس‌ها جا به جا می‌شدند که این رقم در سال ۹۸ به ۲۰۰ نفر و در سال جاری به ۱۲ نفر کاهش یافته است.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد اظهار کرد: کاهش مسافر در زمان کرونا و البته اقبال نکردن شهروندان یزدی از حمل و نقل عمومی باعث شده است تا ارائه خدمات در این حوزه مقرون به صرفه نباشد، این در حالی است که این موضوع، هزینه‌های زیادی را به شهرداری یزد تحمیل می‌کند.