برخورد شدید با ساخت و سازهای غیرمجاز در استان‌ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ همایش مدیران کل دفاتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری های سراسر کشور امروز در حضور مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور به صورت ویدئو کنفرانسی با موضوع جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز و مناسب سازی اماکن و معابر در تسهیل تردد معلولان، گزارش تشکیل جلسات، گزارش اقدام ملی مسکن، مولد سازی و املاک دولت، برگزار شد.

وحید قربانی مدیرکل دفتر فنی و برنامه ریزی عمرانی وزارت کشور مکانیسم حل معضل ساخت و سازهای غیر مجاز در گرو هماهنگی عمل، وزارت راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی است. وزارت راه و شهرسازی متولی حوزه حریم جاده ها، وزارت جهاد کشاورزی در بخش حفظ کاربری ها و وزارت نیرو در بخش توزیع عادلانه آب، ارتباط کاری مستقیم با بخش ساخت و سازهای غیر مجاز دارند.

مدیرکل دفتر فنی وزارت کشور با اظهار اینکه نیاز است هر کدام از دستگاههای مسئول با تشدید نظارت ها مانع از گسترش ساخت و سازهای غیر مجاز شوند؛گفت: استان مازندران به عنوان استان پایلوت در حوزه مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز انتخاب شده و امروز نیاز است از نمونه موفق این استان در سایر استانداری های کشور استفاده شود.
قربانی با تاکید بر اینکه امروز نیاز کشور به اتمام پروژه های عمرانی نیمه کاره است؛ گفت: از کلنگ زنی و افتتاح پروژه بدون برنامه که صرفا برای شهرداران آتی تعهد ایجاد کند؛ باید به جد پرهیز شود.

قربانی همچنین به ضرورت پیگیری شناسایی اموال منقول و غیر منقول مازاد دستگاههای دولتی برای امر مولد سازی و تخصیص آن به اجرای طرح اقدام ملی مسکن اشاره کرد و گفت: طرح اقدام مسکن، طرحی ملی است و نیازمند به کارگیری همه ظرفیت های ممکن است.توجه ویژه به مسائل شهرسازی و استفاده از الگوی معماری ایرانی -اسلامی در طرح های شهرسازی باید اولویت اصلی باشد.

در نشست امروز، هادی نژاد نماینده ویژه وزیر کشور در مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز نیز گفت: تشکیل کارگروه ساخت و ساز غیر مجاز برای جلوگیری از تغییر کاربری های غیر قانونی ضروری است. در استانهای تهران و مازندران اقدامات و همکاری های بسیار خوبی در امر مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز صورت پذیرفته که انتظار داریم در استانهای دیگر نیز این اقدامات تسریع و توسعه پیدا کنند.