مناظره موافقان و مخالفان پروژه تراموا اصفهان

پس از آنکه چندین تن از اعضای هیئت علمی و متخصصان در حوزه مدیریت شهری و حمل و نقل در نامه‌ای به رئیس شورای عالی ترافیک، احداث تراموا در شهرهایی مانند اصفهان، همدان و رشت را بدون توجیه اقتصادی دانستند، مناظره‌ای پیرامون «پروژه تراموای اصفهان» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش خسروی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان، در این مناظره که شب گذشته (چهارشنبه) با حضور اعضای شورای اسلامی شهر، مدیران ارشد شهری و اساتید دانشگاه برگزار شد، گفت: بدون هیچ سوگیری به عنوان نماینده مردم شنونده سخنان موافقان و مخالفان هستیم زیرا ماهیت جلسه برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه گفت‌وگو پیرامون یک موضوع مهم شهری، سنتی است که باید در شهر نهادینه شود، افزود: اگر جلسه با رعایت نکردن قوانین برگزار شود، برگزاری مناظره‌های بعد را با دشواری رو به رو خواهد کرد لذا روند جلسه باید در فضایی بی‌طرفانه پیش برود.

شهاب‌الدین کرمانشاهی، مجری بخش حمل و نقل همگانی مطالعات جامع حمل و نقل شهر اصفهان، دکترای حمل و نقل از دانشگاه صنعتی شریف و عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران (مخالف) گفت: هیچ گونه مخالفتی با اجرای پروژه تراموا وجود ندارد و تنها مخالفت با اتلاف منابع، انداختن مردم به دردسر و در نظر نگرفتن گزینه‌های مناسب برای حل مساله است.

وی ادامه داد: اقدامی که مشاور انجام داده به لحاظ ارزیابی اقتصادی مملو از خطاها در برآورد هزینه‌ها و مقایسه گزینه‌ها است به طوری که به مسائل جواب روشنی داده نشده و مسیر فرایند به سمت اشتباه پیش می‌رود.

مجری بخش حمل و نقل همگانی مطالعات جامع حمل و نقل شهر اصفهان اظهار کرد: باید مدیریت شهری را کمک کرد که با اشتباهات مشاور به دردسر نیفتد. اگر جواب، اجرای ۱۵ کیلومتر خط تراموا در شهر اصفهان است باید مشخص شود سوال چیست و در پاسخ به چه مسئله‌ای ۱۵ کیلومتر مسیر پیشنهاد شده است.

وی با بیان اینکه هزینه اجرای تراموا در شهر اصفهان پنج هزار میلیارد تومان است و یک مگاپروژه به شمار می‌رود، گفت: مگاپروژه‌ها موضوعی فراتر از تکنیکال است و نکته حائز اهمیت اینکه انجام نشدن پروژه پنج هزار میلیارد تومانی مساوی با چندین پروژه است، بنابراین هنگام تصمیم‌گیری برای اجرای مگاپروژه‌ها باید به دقت مسائل بررسی شود.

کرمانشاهی با طرح این سوال که "تراموا جواب به چه مسأله ای بوده است"، افزود: دلیل اهمیت بررسی دقیق پروژه این است که هزینه آن معادل انجام ندادن بسیاری از پروژه‌های دیگر است.

همچنین مسعود بنده‌خدا، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان تاکید کرد: نتیجه مطالعات هرچه باشد فارغ از اینکه به اجرای تراموا ختم شود یا خیر، به آن اعتماد می‌کنیم.

وی با تاکید بر لزوم انجام کامل ارزیابی اقتصادی پروژه، ادامه داد: شخصیت علمی منتقدان را قبول داریم اما پروژه تراموا در مسیر بزرگترین خط اتوبوسرانی شهر اصفهان قرار دارد و معتقدیم باید حمل‌ونقل انبوهی در این مسیر انجام شود که ماندگاری بیشتر و استهلاک کمتری داشته باشد.

بنده‌خدا اضافه کرد: یقیناً ورود مد جدید باعث جذب بیشتر مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی می‌شود زیرا تراموا امنیت بیشتری دارد و دسترسی آن برای اقشار آسیب‌پذیر و معلولان بیشتر خواهد بود؛ مزیت‌های فرهنگی پروژه قابل اندازه‌گیری و مقایسه نیست که به نظر می‌رسد این مزایا نیز باید در انجام مطالعات مدنظر باشد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان افزود: انتقاد صرف مبنی بر برقی بودن این نوع حمل‌ونقل قابل قبول نیست، اجرای پروژه اختلال چندانی در رفت‌وآمد شهروندان ایجاد نمی‌کند و هزینه‌های اجرای تراموا در ایران ریالی و به صرفه‌تر از کشورهای دیگر خواهد بود.

 در پایان این مناظره مقرر شد موافقان و مخالفان مستندات خود را برای اعتبار سنجی در اختیار مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان قرار دهند.