شهردار مشهد در مجمع بین‌المللی «تحول دیجیتال شهرها و جوامع» سخنرانی خواهد کرد

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد گفت: شهردار مشهد در مجمع بین‌المللی «تحول دیجیتال شهرها و جوامع» به عنوان شهردار یکی از شهرهای کاندیدا در فهرست شهرهای هوشمند جهان در سال 2021، سخنرانی می کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد، محمدجواد رجائیان با اعلام این خبر افزود: در راستای همکاری‌های بین المللی شکل گرفته بین سازمان فاوا شهرداری مشهد و اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) و با توجه به پذیرش شهر مشهد در فرایند ارزیابی شهرهای هوشمند جهان، محمدرضا کلائی به عنوان نخستین سخنران کلیدی در مجمع بین‌المللی «تحول دیجیتال شهرها و جوامع» سخنرانی خواهد کرد و به تبیین اقدامات و برنامه‌های مشهد در خصوص هوشمندسازی شهری خواهد پرداخت.

وی در اشاره به برگزارکنندگان این رویداد گفت: این مجمع بین‌المللی توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) و برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد (UN-Habitat) ، در روز 7 دسامبر برابر با 17 آذرماه سال جاری به صورت مجازی برگزار می‌شود.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد، هدف از برگزاری مجمع «تحول دیجیتال شهرها و جوامع» را بررسی نقش در حال گسترش تحول دیجیتال در هدایت نوآوری، رشد و شمول پایدار و همچنین پاسخ به شرایط بحرانی در شهرها و جوامع خواند و افزود: با سرعت گرفتن پذیرش فناوری‌های دیجیتالی در بخش‌های دولتی و خصوصی، شهرها و جوامع باید برای ارتباط با اولویت‌های جدید، استراتژی‌های هوشمند خود را ارزیابی کنند.

رجائیان تصریح کرد: این مجمع مجازی سیاست‌گذاران، حاکمان شهرها، نمایندگان بخش خصوصی و دانشگاه‌ها، نمایندگان سازمان‌ ملل متحد و جامعه مدنی را گرد هم خواهد آورد تا در مورد آخرین موضوعات مربوط به تحول دیجیتال در توسعه شهری و نقش مهم همکاری و هماهنگی بین‌المللی در تقویت، پیشرفت و تسهیل دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDG) بحث کنند.

وی یادآور شد: ارتباطات و تعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد با اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) که یکی از مهم‌ترین مراجع در ارزیابی شهرهای هوشمند جهان به شمار می‌رود، سبب شده است تا اقدامات مشهد در حوزه هوشمندسازی مورد توجه این نهاد قرار گیرد. حضور در اجلاس جهانی WSIS 2020 و نیز ارائه یک پنل در حوزه شهر هوشمند و اینترنت اشیاء در یکی از رویدادهای آموزشی ITU از جمله همکاری‌های قبلی در این حوزه طی یک سال اخیر بوده است.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته، شاخص‌های مربوط به حوزه شهر هوشمند در مشهد احصاء و به ITU ارائه شده و با توجه به تأیید آنها در مرحله نخست، مشهد در فهرست شهرهای کاندیدا برای کسب عنوان شهر هوشمند در سال 2021 توسط این نهاد قرار گرفته است. لذا جایگاه و موقعیت ویژه‌ای برای شهر مشهد ایجاد شده تا در مجمع بین‌المللی «تحول دیجیتال شهرها و جوامع» حضور و بروز داشته باشد.

رجائیان با تأکید بر اهمیت این جایگاه اذعان کرد: این رویداد با سخنرانی افتتاحیه مدیر اجرایی برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد و دبیرکل اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) آغاز خواهد شد و سپس شهردار مشهد به عنوان اولین سخنران از چهار سخنران کلیدی مجمع بین‌المللی «تحول دیجیتال شهرها و جوامع»، دستاوردهای شهر هوشمند مشهد را ترسیم خواهد کرد.

وی افزود: شهردار هامبورگ آلمان نیز یکی دیگر از سخنرانان کلیدی این مجمع خواهد بود و در ادامه جلسه‌ای با عنوان «تحول دیجیتال چه کاری می‌تواند برای شهرها و جوامع هوشمند انجام دهد؟» با حضور مدیران و متخصصانی از کشورهای مختلف جهان از جمله اتریش، اسپانیا و نیز کمیسیون اروپا تشکیل خواهد شد.