توزیع 12680 اصله نهال یارانه دار پسته بادامی در سلماس

داود حاجی شاهولدی گفت: کاشت پسته در باغ های این شهرستان از سال ۱۳۹۰ در روستاهای خان تختی و میناس آغاز شده است و با توجه به وضعیت رشد درختان پسته به شوری نسبی خاک منطقه، کیفیت میوه های پسته در سال های گذشته خوب بوده و در ۱۳۰ هکتار از باغات این شهرستان درخت پسته کاشته شده است.

وی بیان کرد: با توجه به کم شدن آب چاهها و همچنین شور شدن آب و خاک منطقه، کاهش عملکرد محصولات کشاورزی، کاهش سطح درآمد روستاییان، مناسب بودن شرایط اقلیمی منطقه جهت کشت پسته و تحمل پذیری پسته نسبت به شوری نسبی آب و خاک، در جهت استفاده بهینه از منابع و عوامل تولید با محوریت کارایی و راندمان آب، اجرای الگوی کشت مناسب، ایجاد فرصت شغلی مناسب و عدم مهاجرت روستائیان به شهر اقدام به ترویج و توسعه کشت این محصول در منطقه شده است.

شاهولدی با بیان اینکه میزان برداشت محصول پسته در شهرستان سلماس نسبت به سال گذشته ۲ برابر افزایش یافته است، اظهار کرد: پیش بینی می شود امسال بیش از ۴ تُن پسته از باغهای پسته سلماس برداشت شود. جهاد کشاورزی این شهرستان در همین راستا برای تشویق و ترغیب کشاورزان در مناطقی با خاک شور، اقداماتی انجام داده است که توزیع ۱۲ هزار و ۶۸۰ اصله نهال یارانه دار پسته بادامی از جمله آن هاست.

مدیر جهاد کشاورزی سلماس خاطرنشان کرد: تغییر الگوی کشت با رویکرد کاشت محصولات کم آب ‌بر از جمله گیاهان دارویی و محصولاتی همچون پسته یکی از اهداف و راهکارهای مقابله با پدیده خشکسالی است و امیدواریم با توسعه کشت این محصول در شهرستان قدمی در راستای توسعه کشاورزی و بهبود درآمد روستاییان و نجات منطقه از کم آبی برداریم.