اتوبوس های برقی در پایتخت

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه کارهای مطالعاتی برای زنده کردن اتوبوس های برقی در پایتخت انجام شده است، گفت: طرحی در این خصوص آماده شده که در صورت موافقت سازمان برنامه و بودجه از محل تبصره ۱۹ اقدام به خریداری اتوبوس های برقی کنیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، ترفع ادامه داد: هم اکنون دنیا به سمت اتوبوس های فول الکترونیک رفته که فقط با باطری کار می کند و در این مدل اتوبوس ها این آزادی عمل وجود دارد تا در تمامی خطوط تهران بکار گرفته شود. طرحی برای خرید چند دستگاه اتوبوس برقی از محل تبصره ۱۹ تهیه کردیم و این طرح را به سازمان برنامه و بودجه ارسال کردیم تا در صورت موافقت آنها، این کار انجام شود. اگر طرح به تایید سازمان برنامه برسد، مناقصه ای برگزار و با استفاده از توان سرمایه گذاران بخش خصوصی اتوبوس ها را تامین می کنیم و پس از بکارگیری آنها، سرمایه گذار از محل تبصره ۱۹ پول خود را دریافت می کند. چند سرمایه گذار تاکنون تمایل خود را به شرکت در این مناقصه اعلام کرده اند و امیدواریم با همکاری وزارت صمت بتوانیم اتوبوس های برقی را وارد کنیم.

وی در مورد اینکه آیا شرکت های داخلی توان تولید اتوبوس های برقی را دارند، نیز گفت: تلاش هایی در این خصوص انجام شده اما تاکنون اتوبوس برقی تولید داخل نداشته ایم. کشور چین بیشترین تولید اتوبوس برقی را در دنیا دارد و در صورتی که فرآیندی که اشاره کردم درست انجام شود، می توان از این کشور به سرعت اتوبوس برقی وارد کرد.

ترفع ادامه داد: این اتوبوس ها چند روز پیش رونمایی شد و اکنون کار شماره گذاری آنها، نصب GPS و دستگاه کارت خوان و چسباندن استیکر در حال انجام و قرار است این ۱۰۰ دستگاه در مناطق مختلف تهران بکارگیری شود. مینی بوس های جدیدی را هم که از ایران خودرو خریدیم قرار است در خطوط کم مسافر و خطوطی که معابر کم‌عرضی دارد، استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران خاطرنشان کرد: طبق قرارداد با ایران خودرو ۱۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس دیگر هم به تدریج تا پایان سال به ناوگان تزریق می شود که البته این اتوبوس ها همه از یک مدل و کارخانه است. یک مناقصه هم به منظور تامین ۸۰ دستگاه اتوبوس ۲ کابین برای تقویت خطوط تندرو برگزار کردیم که یکشنبه هفته آینده پاکت های مناقصه باز می شود و در صورت تامین این ۸۰ دستگاه اتوبوس، وضعیت خطوط تندروی ما بهبود می یابد.