رد پای اماراتی‌ها در حذف نام رامسر از «کنوانسیون رامسر»

در حالی که قدمت پیمان رامسر امروز به نیم قرن رسیده است، در سایه بی‌عملی مسئولان و با شیطنت‌های اماراتی‌ها نام رامسر از پوسترهای جهانی قدیمی‌ترین کنوانسیون بین‌المللی زیست محیطی حذف شد.

۱۳بهمن ماه روز جهانی تالاب است روزی که برای کشور ما از دو منظر با ارزش است، نخست از جهت وجود تالاب‌های ارزشمند و فراموش شده در کشور که باید هر سال ارزش‌های اکولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی آن‌را فریاد بزنیم و دیگر اینکه این روز جهانی با نام رامسر (کنوانسیون رامسر) گره خورده است؛ پیمانی بین‌المللی که در کشور ما برای حفاظت از تالاب‌ها و حیوانات و گیاهان وابسته به آن‌ها (به ویژه پرندگان آبزی) در شهر رامسر به تصویب رسیده است و بعد از گذشت ۵۰ سال این پیمان ۲۴۱۲ مکان به وسعت بیش از ۲۵۴ هزار هکتار در ۱۷۱ کشور را پوشش می‌دهد.

کشور ما با این کنوانسیون یکی از پیشروترین کشورها در حفاظت از محیط زیست رقم خورد، اما در میانه این سال‌ها به دلیل وقوع جنگ تحمیلی، فشار تحریم‌های بین‌المللی، وقوع خشکسالی و ضعف‌های مدیریتی از یکی از قدیمی‌ترین معاهده بین‌المللی محیط زیستی نتوانست به خوبی حفاظت کند به نحوی که در آستانه این روز خبرهای تلخی از وضعیت مدیریت این محیط‌های طبیعی با ارزش به گوش می‌رسد.

در جدیدترین این اخبار ناگوار، خبر واگذاری مدیریت تالاب انزلی به وزارت نیرو، کشته شدن ۱۷۰ پرنده مهاجر در تالاب میانکاله و حذف نام ایران از پوسترهای جهانی از دو زاویه نشانگر ضعف‌های سالیان گذشته در حفاظت از این میراث دارد.

البته احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته است: نام «رامسر» از لوگوی رسمی کنوانسیون رامسر که معاهده‌ای بین‌المللی و در راستای حفاظت از تالاب‌های ارزشمند است، حذف نشده است. لوگوی رسمی کنوانسیون رامسر همچنان با کلمه «رامسر» است و اکنون نیز قابلیت دسترسی برای همه وجود دارد و افراد می‌توانند با ورود به سایت کنوانسیون، لوگوی رسمی آن را مشاهده کنند. آن چیزی که در فضای مجازی مشاهده می‌شود لوگوی کنوانسیون نیست بلکه پوستر پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر است، این هم سلیقه‌ای است و ممکن است هر سال با یک تفکری چاپ شود، در حالی که در پوسترهای سال‌های قبل هم نام رامسر نبود.

از بعد سیاست خارجی و بی اهمیت بودن مساله تالاب‌ها برای دولتمردان که بگذریم، در سیاست داخلی کشورمان هم این مساله حکم‌فرماست، نگاه تبعیض‌آمیز میان تالاب‌ها و معضل خشکسالی تا تلاش وزارت نیرو در سیطره بر تمامی پهنه‌های آبی از جمله تالاب‌ها که می‌توان این مماشت‌ها را در واگذاری مدیریت تالاب انزلی به عنوان یکی از مهمترین تالاب‌های ایران و از جمله رامسر سایت‌های کشور برشمرد.

این شرایط در مدیریت داخلی سازمان محیط زیست هم در ضعف‌های مدیریتی در تالاب میانکاله به خوبی قابل مشاهده است؛ آنجا که هزاران پرنده مهاجر در مدت کوتاهی در این تالاب کشته می‌شوند و هنوز بعد از گذشت یکسال نه تنها مدیران و کارشناس مسئولان این سازمان نمی‌توانند علت اصلی آن‌را بیان کنند که باز هم شاهد کشته شدن ۱۷۰ پرنده دیگر و شاید افزایش این تعداد در روزهای آینده باشیم.