بهره‌برداری سبزه‌میدان زنجان تا شهریور ۱۴۰۰

سبزه میدان زنجان پروژه‌ای است که فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته و عمر کاری چند دوره شورا و چند شهردار و سرپرست شهرداری را تجربه کرده است تا امروز با گذشت قریب به دو دهه هنوز هم در گیر و دار کمبود اعتبار روزگار بگذراند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «سبزه‌میدان» منطقه‌ای در بافت تاریخی مرکز شهر زنجان است که از سال‌ها پیش مدیران شهری قول ساماندهی آن را در قالب اجرای یک پروژه داده‌اند اما در طول این سال‌ها به جز تملک اراضی محدوده این پروژه اقدام خاصی نشده است.

پروژه شهریورماه سال ۹۳ با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد اما با گذشت دو سال، قرارداد سرمایه‌گذار پروژه فسخ شد تا بار دیگر رکود، عاقبت سبزه میدان شود. با این حال شورای پنجم از همان ابتدا بر اجرای پروژه اصرار داشت که البته فراز و نشیب‌های مدیریتی در شهرداری زنجان و دیگر موارد، بسان موانعی بر سر راه اجرای آن قرار گرفتند.

قول‌ها و امیدواری‌های جدید هربار مردم دیار آذربایجان را به دیدن سرانجام پروژه امیدوار می‌کند و در آخرین نمونه، آذرماه سال جاری بود که مهدی عبوری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جلسه ستاد بازآفرینی شهری از اختصاص شش میلیارد تومان اعتبار ملی برای تکمیل پروژه سبزه میدان خبر داد تا مدیران شهری بار دیگر برای ادامه اجرای پروژه امیدوار شوند.

این در حالی است که عباس راشاد، رئیس شورای شهر زنجان از نبود حمایت‌های دولتی در این پروژه گله کرده و با اشاره به این که سبزه میدان از پروژه‌های اولویت‌دار شهرداری زنجان به شمار می‌رود، می‌گوید: در دوره چهارم و پنجم شورای شهر مسئولین استانی و استاندار وقت بر تجاری‌سازی تعداد زیادی ملک در بافت تاریخی سبزه میدان اصرار داشت در حالی که اعتقاد داشتیم باید اصالت تاریخی محیط اجرای پروژه حفظ شود.

راشاد با بیان اینکه سبزه میدان هفت هکتار بود و تملک بافت تاریخی کار بسیار سختی است می‌افزاید: در دوره چهارم شورا، استاندار وقت با اصرار، شورای شهر را مجاب کرد که به مداخله در بافت تاریخی شهر رأی بدهند و در آن زمان بنده به آن مصوبه رأی ندادم، چون این کار را اشتباه می‌دانستم و مداخله در بافت تاریخی مرکز شهر را اصولی نمی‌دانستم.

وی اضافه می‌کند: در شورای پنجم، مصوبه به شورای عالی معماری و شهرسازی فرستاده شد و شورا اجازه مداخله در مرکزی‌ترین نقطه شهر را صادر نکرد.