اجرای ۴۸۵کیلومتر مسیر فیبر نوری در مناطق مرزی راز و جرگلان

سیدعلی مرتضوی با اشاره به تلاش ها و اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای توسعه متوازن زیر ساخت های ارتباطی و برقراری عدالت ارتباطی و کاهش شکاف دیجیتالی گفت: رشد شاخص های ارتباطی مناطق محروم و روستایی از اولویت اقدامات و برنامه های اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اهمیت پروژهUSO به منظور ایجاد بستر ارتباطی در مناطق کمتر توسعه یافته به خدمات الکترونیکی و دغدغه این اداره کل برای ارائه سرویس های مناسب به روستاییان، با ارائه گزارشی از وضعیت سایت های احداث شده در استان گفت: در خراسان شمالی از محل طرح خدمات عمومی اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (USO)، تعداد ۵۵ سایت با اعتباری بالغ بر ۱۱۰۰میلیارد ریال نصب و راه اندازی شده و ارتقاء تکنولوژی شش سایت تلفن همراه نیز انجام شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اجرای ۴۸۵ کیلومتر مسیر فیبرنوری در مناطق مرزی و روستایی جهت تامین پهنای باند اپراتورهای تلفن همراه و مراکز مخابراتی روستایی به پیمانکاری شرکت مخابرات ایران با پیشرفت فیزیکی ۵۱ درصد گفت: با تکمیل این پروژه تعداد ۱۱۵سایت و مرکز مخابراتی روستایی از خدمات فیبر نوری بهره مند خواهند شد. اتصال ۱۳۵۴ مدرسه روستایی و شهری اعلامی آموزش و پرورش بر اساس سامانه شاد در طرح هوشمندسازی مدارس به شبکه ملی اطلاعات در راستای ارتقا و عدالت آموزش استان و کاهش شکاف دیجیتالی بین شهر و روستا انجام شده است.

مرتضوی اعلام کرد: در حال حاضرحدود ۹۹ درصد روستاهای بالای بیست خانوار استان دارای تلفن خانگی، بیش از ۸۰ درصد تحت پوشش تلفن همراه و حدود ۷۷ درصد به شبکه پهن باند دسترسی دارند. تمام شهرهای استان از پوشش نسل های سوم و چهارم تلفن همراه برخوردارند.

وی افزود: در دیدار استاندار خراسان شمالی با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آذرماه سال جاری، توسعه زیرساخت های مناطق محروم و روستاهای مرزی استان به ویژه شهرستان راز و جرگلان مطرح و در دستور کار قرار گرفت. در حال حاضر۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار شهرستان راز و جرگلان دارای تلفن خانگی، بیش از ۸۴ درصد تحت پوشش تلفن همراه و حدود ۶۰درصد به شبکه پهن باند دسترسی دارند. پروژه فیبر شهرستان راز و جرگلان به طول حدود ۷۴ کیلومتر در مسیر نوار مرزی غلامان در حال اجرا است که با تکمیل این پروژه تعداد ۱۵ سایت و مرکز مخابراتی روستایی از خدمات فیبر نوری بهره مند خواهند شد.

مرتضوی بیان کرد: تاکنون از محل طرح خدمات عمومی اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (USO)، ارتقاء تکنولوژی سه سایت تلفن همراه و احداث و راه اندازی ۱۳ سایت جدید تلفن همراه با اعتباری بالغ بر ۲۹۰میلیارفد ریال انجام شده است و عملیات احداث شش سایت دیگر و ارتقا سایر سایت ها در دست اقدام است.