گرفتن مجوز کسب و کار بدون نیاز به کد اقتصادی

کورش بیگدلی مدیرکل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری گفت: بنگاه‌های اقتصادی برای گرفتن مجوزهای لازم به‌ منظور آغاز کسب و کار، نیازی به کد اقتصادی ندارند. با حذف گام ۴۵ فرآیند ثبت‌نام و تخصیص کد اقتصادی، اشخاص حقوقی بعد از ثبت شرکت یا کسب مجوز فعالیت، از نظر سازمان امور مالیاتی به ‌عنوان مودی شناخته می‌شوند.

وی با اشاره به رویکرد اساسی نظام مالیاتی و اداره‌ کل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری مبنی بر حمایت از تولید و صادرات افزود: روان‌سازی و تسهیل فضای کسب و کار و ایجاد پنجره واحد شروع کسب و کار، باعث شده تا فعالان اقتصادی در شرایط بهتری نسبت به گذشته و به ‌دور از کاغذبازی و پیچیدگی‌های اداری، مجوزهای لازم کسب و کار را دریافت کنند.

بیگدلی تصریح کرد: قبل از این، اجرای گام ۴۵ فرایند ثبت‌نام و تخصیص شماره اقتصادی به اشخاص حقیقی و حقوقی حداقل یک تا ۲ ماه طول می‌کشید. این در حالی است که اکنون با حذف این گام، فعالان اقتصادی از همان زمان ثبت شرکت یا کسب مجوز فعالیت، از نظر سازمان امور مالیاتی کشور "مودی" هستند و شماره اقتصادی آن‌ها بدون نیاز به سپری شدن مراحل راستی‌آزمایی، صادر می‌شود و نیاز به استعلام‌های دیگر ندارد.

وی گفت: در همین راستا اطلاعات هویتی آن‌ها به ‌صورت برخط (آنلاین) یا غیربرخط، به سازمان امور مالیاتی کشور منتقل و شماره ملی اشخاص حقیقی و شناسه ملی اشخاص حقوقی به ‌عنوان کد اقتصادی برای آغاز کسب و کار قلمداد می‌شود.

بیگدلی تاکید کرد: اجرای گام ۴۵ در سامانه تخصیص شماره اقتصادی به فعالان اقتصادی، به‌‍‌ خصوص در نظام مالیات بر ارزش افزوده مشکلاتی را برای مودیان ایجاد کرده بود که با این مصوبه، ثبت‌نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده کافی است و به‌ منظور دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان، نیازی به دریافت گواهینامه ثبت‌نام نظام مالیات بر ارزش افزوده نیست.

چهارمحال و بختیاری دارای ۴۳ هزار و ۵۹۰ واحد صنفی است که از این تعداد هشت هزار و ۲۷۸ واحد صنفی تولیدی، ۲۳ هزار و ۳۴۰ واحد صنفی توزیعی، هفت هزار و ۳۶۱ واحد صنفی خدمات فنی و چهار هزار و ۶۱۱ واحد صنفی خدماتی هستند.