حمایت‌های دولت از بافت پیرامونی حرم مطهر به تیتر روزنامه‌ها محدود شد

نایب رییس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای شهر مشهد گفت: دولت و وزارت راه و شهرسازی که خود برای بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی سیاست‌گذاری و ترسیم طرح می‌کند، علیرغم وعده‌های بسیار، حمایت درخوری از این بافت نکرده و این حمایت‌ها به تیتر روزنامه‌ها محدود شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، احمد نوروزی در سلسله نشست‌های گفتمان توسعه‌شهری که با موضوع نقد و بررسی طرح تفصیلی پیشنهادی برای بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان اینکه طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر به درخواست وزارت راه و شهرسازی و به پیشنهاد آنها تهیه و در دستورکار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه این طرح در مقاطع مختلف توسط وزارت مسکن و شهرسازی تهیه و تجدیدنظر شده و حتی وزیر مسکن و شهرسازی وقت آن را به عنوان هویت ملی و مذهبی به مردم تبریک می‌گوید، گفت: از سوی دیگر، مجری 2 قطاع از 4 قطاع بافت پیرامونی حرم نیز وزارت مسکن و شهرسازی بوده است.
نوروزی افزود: مجموعه‌ای که خود تهیه‌کننده و مجری طرح بوده و باید پاسخگو باشد، امروز انگشت اتهام را به سوی مدیریت شهری مشهد گرفته است؛ مدیریت شهری که خود وارث سیاست‌ها و اقدامات وزارت راه و شهرسازی است.
وی با بیان اینکه شورای پنجم رویه و نگاه حاکم بر بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی را از مداخله مستقیم به رویکرد مشارکت مردمی تغییر داد، تصریح کرد: برهمین اساس، چندین دفتر تسهیلگری با تاکید شورای شهر مستقر شد و احیا آثار میراثی و برنامه‌ریزی برای مشارکت مردم در برنامه قرار گرفت و اقدامات زیرساختی چون ایجاد ره‌باغ‌ها و فضای سبز و ... با جدیت دنبال شد تا زندگی مردم را نجات دهد.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای شهر مشهد اظهارکرد: شرکت عمران و بهسازی شهری ایران که وابسته به وزارت راه و شهرسازی است، 47 پروژه با بیش از 100 هزار مترمربع تعریف کرده و درآمدهای بسیاری را به دست آورده که تنها بخشی از آنها را برگردانده است.
نوروزی در ادامه با اشاره به پروژه گودهای ناجا گفت: به‌عنوان مثال عرصه گودهای ناجا را با کاربری مسکونی قدیمی خریداری و 5 برابر طرح مصوب، با کاربری تجاری و اقامتی و تراکم 500 درصد به نام خودش پروانه گرفته و به قیمت مناسب هم در زمان خود فروخته است، حال امروز مدعی هستند که کاربری و تراکم این گودها فاجعه هستند و باید کاربری تغییر و تراکم آن کاهش یابد.
وی افزود: در بحث زائرسراهای ارزان قیمت هم صرفا شهرداری ورود کرده و زمین و پروانه رایگان برای 40 پروژه استان‌های کشور و خیریه‌ها اعطا کرده ولی وزارت راه و شهرسازی صرفا قول داده و هیچکدام را اجرایی نکرد.
نوروزی با اشاره به عدم دعوت از شورای شهر مشهد برای کمیته راهبردی تهیه طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، اظهارکرد: مشاور تهیه طرح شرایط را به نحوی ایجاد کرد که نماینده مردم حق مشارکت را نداشته باشند و نتوانند اعمال نظر کنند و صرفا نشست در یک جلسه و بدون اعمال نظرات منطقی آنان یادآور طنز مشهدی است که بیایید باهم صحبت کنیم ولی هرچه ما گفتیم را قبول کنید.
نوروزی افزود: طرحی که براساس آن عرض ره‌باغ‌ها کم می‌شود، از نظر پدافند غیرعاملی چه پیش‌بینی برای مواقع بحران و تخلیه جمعیت کرده است؟ سرمایه‌گذار با اعتماد به مدیران دولتی و طرح موجود سرمایه‌گذاری کرده و ره‌باغ‌ها و خیابان‌هایی که براساس آن پروانه دریافت کرده جزئی از حقوق آنان است و اگر ما این سرمایه‌گذار را فراری دهیم باید فردا دست گدایی به سوی خارجی‌ها دراز کنیم.
نایب رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: شورای عالی شهرسازی مسئول تبیین راهبردها و تصویب طرح‌های جامع است و نمی‌تواند خلاف اختیارات قانونی خود نظر بدهد و مدیریت شهری را از گردونه تهیه و تصویب طرح حذف کند و بار مالی چندین هزارمیلیارد تومانی تغییرات طرح را به دوش آنان بیاندازد؛ دولتی که دستور به نحوه اجرای طرح می‌دهد، خود هیچ کمکی نکرده و حمایت‌ها درحد تیتر روزنامه بوده است.
نوروزی در پایان با تاکید بر اینکه هیچگونه بحث فردی در بحث بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نداریم و باید همه بر مدار قانون حرکت کنیم، گفت: هیچ انتظاری فراتر از قانون هم نداریم ولی افرادی که دم از شهرسازی مشارکتی می‌زنند، حاضر نیستند که نمایندگان مردم را تحمل کنند و نظراتشان را بشنوند و استفاده کنند؛ مصداق مثال معروف است که چون به خلوت روند کارهای دیگر کنند.