بررسی مسایل و مشکلات مدیریت شهری و روستایی آذربایجان غربی

نشست بررسی مسائل و مشکلات مدیریت شهری و روستایی استان آذربایجان غربی با حضور دکتر جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و دکتر شهریاری استاندار این استان و جمعی از مسوولان استانی تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، دکتر جمالی نژاد در این نشست با اشاره به اقدامات وزارت کشور برای خدمت‌رسانی به شهرها و روستاها، گفت: با موافقت وزیر محترم کشور روستاهای دارای ۲۰ خانوار صاحب دهیاری میشوند که به موجب آن هزاران روستای دیگر در کشور دارای دهیاری خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس طرح مزبور شاهد تاسیس دهیاری در تعدادی از روستاهای آذربایجان غربی نیز خواهیم بود، ادامه داد: پیش از این روستاهای بالای ۳۰ خانوار مجوز تأسیس دهیاری دریافت می‌کردند که در صدد هستیم این تعداد را توسعه دهیم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به اینکه کمتر از ۳۰ درصد جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند، بیان کرد: با وجود تحریم‌های ظالمانه، دولت اقدامات ارزنده‌ای در راستای خدمات رسانی به روستاها انجام داده است و بیش از ۸۰ درصد اعتبارات دهیاری‌ها در این دولت به آنها اختصاص یافته است.

جمالی نژاد با اشاره به درخواست شهرداران مبنی بر تبدیل وضعیت نیروهای شهرداریها، اظهار کرد: در حال پیگیری رفع مشکلات شهرداریها در این زمینه از طریق مجلس و دولت می باشیم.

رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور همچنین از امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک صندوق نوآوری و شکوفایی با این سازمان در زمینه ارتباط موثرتر مجموعه مدیریت شهری و روستایی با شرکت‌های دانش‌بنیان و بهره گیری از ظرفیت این شرکتها در اجرای پروژه‌های شهرداری‌ها و همچنین امضای تفاهم نامه ساخت و خرید هزار دستگاه اتوبوس حمل و نقل عمومی درون شهری بین شرکت سایپا و مجموعه های تابعه آن با اتحادیه اتوبوسرانیهای شهری کشور طی روزهای اخیر خبر داد.

در این جلسه در مورد مباحث ماشین آلات شهری و روستایی، قیر، استخدام و تبدیل وضعیت نیروی انسانی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، ناوگان حمل و نقل عمومی، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، ایجاد درآمدهای پایدار شهری و روستایی نیز بحث و تبادل نظر شد.

رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور همچنین از طرح های عمرانی شهرداری‌های میاندوآب‌، چهاربرج، باروق و نقده و برخی روستاهای استان آذربایجان غربی بازدید کرد.