ارائه خدمات ۳۴۵ کیلومتر خطوط مترو با ۲۳۳ ایستگاه در پنج کلانشهر کشور

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور اعلام کرد: برنامه احداث ۹۳۰ کیلومتر خطوط متروی در ۹ کلانشهر در دست انجام می باشد و از کل آن، ۳۴۵ کیلومتر شامل ۲۳۳ ایستگاه و ۱۸۷۲ واگن در پنج کلانشهر تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز در دست بهره برداری می باشد.


به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، مهدی جمالی نژاد که در حاشیه مراسم آغاز بهره برداری از ایستگاههای مترو اقدسیه و مرزداران سخن می گفت، با بیان مطلب بالا اظهار کرد: به منطور کمک به توسعه خطوط قطار شهری از محل طرح های تملک دارایی سرمایه ای بیش از ۷۷ هزار ۸۰۰ میلیارد ریال از طرف دولت به طرح های متروی پرداخت شده است.

وی افزود: از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۹ مجوز انتشار بیش از ۲۲۵ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با تضمین ۵۰ درصدی دولت برای ساخت و توسعه خطوط متروی صادر شد که در نهایت ۱۹۱ هزار میلیارد اوراق منتشر شده است.

رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور همچنین گفت: دو هزارو ۵۱۴ میلیارد ریال از محل اعتبارات جمعی خرجی، مبلغ سه هزارو ۸۰۰ میلیارد ریال از محل یارانه بلیت مترویی و مبلغ دو هزارو ۷۰۰ میلیارد ریال از محل صرفه جویی مصرف سوخت توسط دولت برای توسعه خطوط مترویی پرداخت شده است.

رئیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در خصوص متروی پایتخت گفت: طول خطوط بهره برداری شده در متروی تهران ۲۴۴.۵ کیلومتر و ۱۳۷ ایستگاه بوده است که با بهره برداری از دو ایستگاه مرزداران و اقدسیه، تعداد ایستگاههای بهره برداری شده در متروی تهران به ۱۳۹ ایستگاه می رسد.

جمالی نژاد افزود: از محل اعتبارات طرح های تملک دارایی بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال به متروی تهران کمک شده و مبلغ ۳۲۶۱ میلیارد ریال از محل یارانه بلیت، مبلغ ۱۸۸۱ میلیارد ریال از محل صرفه جویی سوخت و ۲۳۱۰ میلیارد ریال از جمعی خرجی و ۷۴ هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت با تضمین ۵۰ درصدی دولت و همچنین مبلغ ۹۲۰ میلیارد ریال بابت جبران خسارات وارده به متروی تهران ناشی از ویروس کرونا پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: همچنین ۹۵۰ میلیون دلار در قالب فاینانس خط ۴ متروی تهران با تضمین ۵۰ درصدی دولت هزینه شده است.