نیروگاه زباله سوز ساری ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

در جلسه هماهنگی مدیریت پسماند استان مازندران که با حضور استاندار و معاون امور شهرداری های سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور تشکیل گردید، پیشرفت فیزیکی نیروگاه ۴۵۰ تنی زباله ساری ۷۰ درصد اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، احمد حسین زادگان در این جلسه گفت: با تکمیل نیروگاهها ۵۰ درصد زباله استان مدیریت می شود.

وی با اشاره به اینکه استان در حوزه پسماند منطقه بندی شده است، افزود: همچنین برای مدیریت پسماند سه نیروگاه طراحی شده است.

همچنین با اشاره به اینکه نیروگاه زباله سوز نوشهر اواخر آذر ماه توسط رئیس جمهور افتتاح شد، بر لزوم تسریع در نیروگاه زباله سوز ساری تاکید کرد وگفت: با تکمیل سه نیروگاه استان هزار و ۵۰۰ تن زباله مدیریت و ساماندهی می شود.

حسین زادگان پیشرفت نیروگاه زباله سوز ساری را ۷۰ درصد اعلام کرد و گفت: زباله سوز تنکابن نیز افتتاح شده است.

همچنین دکتر حسین رجب صلاحی معاون سازمان شهرداری های کشور میزان تولید زباله در کشور را روزانه ۵۸ هزار تن بیان و سهم استان مازندران را از این میزان تولید، سه هزار تن عنوان کرد.

وی با بیان اینکه سه زباله سوز در استان های ساحلی شمالی طراحی شده است، افزود: تکمیل این پروژه ها حدود هزار و ۵۰۰ تن زباله را در این مناطق مدیریت و ساماندهی می کنند.

 وی پیشرفت فیزیکی زباله سوز ساری ۷۰ درصد اعلام کرد و گفت: امیدوارم پروژه ۴۵۰ تنی زباله سوز ساری تا اوایل سال ۱۴۰۰ تکمیل و بهره برداری شود.

رجب صلاحی درباره حمایت مالی و اعتباری سازمان برنامه وبودجه و دولت از طرح های مدیریت پسماند در مازندران گفت: تنها در سال گذشته هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به استان مازندران برای مدیریت پسماند تزریق شده است.

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه سال جاری نیز هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار به مازندران داده شده است، افزود: این درحالی که طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار مدیریت پسماند به استان های شمالی داده شده است.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه منطقه‌بندی مدیریت پسماند کشور، حدود سه هزار محل دفن پسماند به 700 محل کاهش یافته است و در مرحله بعدی این برنامه مقرر است کل پسماند‌های تولیدی کشور در 283 منطقه مدیریت شود و در این راستا بر اساس برنامه مذکور تعداد 143 واحد پردازش، 4 واحد تاسیسات هاضم و 15 واحد تاسیسات زباله‌سوز در مناطق یادشده پیش‌بینی شده است.

وی همچنین خاطرنشان ساخت: مدیریت صحیح و بهینه پسماند‌‌ها مستلزم همکاری تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط و عموم هموطنان می‌باشد و در این عرصه جلب مشارکت‌های مردمی از اصول اجرای طرح‌های تفکیک از مبدا بوده و در این راستا بهره‌گیری از سامانه‌های هوشمند، شرکت‌های دانش‌بنیان و تشکل‌های مردم‌نهاد در اولویت می‌باشد.

رجب صلاحی در بخش دیگری از سخنانش گفت: خوشبختانه در سال جاری لایحه کمک به ساماندهی پسماند‌های عادی با مشارکت بخش غیردولتی در مجلس مصوب و بصورت قانون ابلاغ شد و زمینه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی در اجرا و راهبری پروژه‌های مدیریت پسماند تسهیل گردیده است و تصویب آیین‌نامه اجرایی این قانون در دستور کار دولت محترم است.

همچنین در این جلسه شهردار نوشهر درخصوص چگونگی فعالیت کارخانه زباله سوز گزارشی را ارایه نمود و استاندار مازندران ضمن قدردانی از دکتر رحمانی فضلی، وزیر کشور در تامین اعتبارات مدیریت پسماند استان، از شهردار نوشهر و شریک پروژه برای جدیت در راه‌اندازی این پروزه با اهمیت تشکر کرد و بر رعایت استانداردهای زیست محیطی در زمان بهره‌برداری تاکید نمود.