رونمایی از اولین قطارهای تولید داخل ۱۵۰۰ ولت

در سی و هفتمین پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، با دستور رئیس جمهوری بهره برداری از ۹۹ پروژه شاخص شهرداریها در حوزه های عمران، حمل و نقل و خدمات شهری و محیط زیست آغاز شد و در جریان رونمایی از اولین قطارهای تولید داخل ۱۵۰۰ ولت با تغذیه بالاسری مترویی ساخت شرکت ایریکو در ابهر، معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریها گزارشی از اخرین وضعیت ساخت و بهره برداری از خطوط مترویی و تولید واگن بیان نمود.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، حسین رجب صلاحی در این زمینه گفت: برنامه احداث 930 کیلومتر خط مترویی در 10 شهر کشور با جمعیتی بیش از 20 میلیون نفر در حال انجام می باشد. که از این تعداد،‌ خطوط 5 شهر تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز به طول 338 کیلومتر در حال بهره برداریست که 53 درصد آن در دولت های یازدهم و دوازدهم محقق شده و 250 کیلومتر خط مترویی نیز دردست ساخت و توسعه است.

وی افزود: فرایند ساخت خطوط مترویی، با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته در دست انجام است و در بسیاری از مراحل ساخت خطوط، به خود کفایی و استفاده از توان داخل کشور رسیده ایم.

وی با بیان اینکه هزینه احداث و راه اندازی هر کیلومتر خط مترویی به همراه ناوگان بالغ بر یک هزار میلیارد تومان می باشد، اظهار کرد: دولت تاکنون بیش از 60 هزار میلیارد تومان به حوزه حمل و نقل ریلی درون شهری کشور کمک کرده است و از این مبلغ 40 هزار میلیارد تومان در دولت یازدهم و دوازدهم در قالب انتشار اوراق مالی اسلامی، تسهیلات فاینانس و سایر کمک ها، تخصیص یافته است.

معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در ادامه با اشاره به اینکه در خصوص مزایای سیستم حمل و نقل ریلی درون شهری می توان به کاهش مصرف سوخت به میزان500 میلیون لیتر در سال اشاره نمود، گفت: نکته مهم حمل و نقل ریلی صرفا در صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش گازهای گلخانه ای نیست، بلکه توسعه این سامانه نقش بسیار مهمی در کاهش زمان سفر، ترافیک و تصادفات شهری دارد.

رجب صلاحی همچنین گفت: در حال حاضر روزانه 2.5 میلیون مسافر از طریق خطوط مترویی جابه جا می شوند که پیش بینی می کنیم با تکمیل خطوط مترویی و تامین واگن های مورد نیاز، سهم حمل و نقل ریلی از کل سفرهای درون شهری در کلانشهرها از 7 درصد به 20درصد افزایش یابد.

وی اضافه کرد: در صورت اتمام عملیات ساخت و بهره برداری از خط مترویی در کلانشهرها، نیازمند تامین حداقل 2500 دستگاه واگن هستیم که طبق برنامه ششم توسعه،‌ تامین 2000 دستگاه واگن از طریق وزارت کشور در قالب فاینانس در دستور کار قرار گرفته است.

معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ادامه داد: در راستای حمایت های دولت برای توسعه خطوط مترویی، قرارداد تامین 315 دستگاه واگن برای شهرهای اصفهان، شیراز و‌ تبریز، به ارزش ریالی 9 هزار میلیارد تومان در دست اجراست که در همین دولت 100 دستگاه واگن به شهرهای فوق تحویل شده و در حال بهره برداری است.

وی افزود: همچنین برنامه ساخت و تولید 215 دستگاه واگن مترویی با تغذیه برق بالاسری از این قرارداد برای اولین بار در کشور، در شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان (ایریکو) به عنوان یکی از شرکتهای دانش بنیان در دستور کار قرار دارد. تولید 50 دستگاه واگن به ارزش 1300 میلیارد تومان در دست انجام است که منجر به اشتغالزایی 2500 نفر در پروژه شده است.

وی یاداور شد: این کارخانه با مساحت 152 هکتار و کارگاه های تولیدی به مساحت 75 هزار متر مربع، قادر به تولید انواع واگن های ریلی شامل ریل باس،‌ مترویی، تراموا و واگن های باری می باشد.