دولت تعهدات خود برای ساخت تجهیزات داخلی مترو را پرداخت کند

شهردار تهران گفت: نهادینه شدن فناوری ها در قالب تشکیل یک شرکت پیمانکاری عمومی دانش بنیان و ثبت سفارش ساخت ۴۲۰ واگن با شرکت واگن سازی تهران و تبدیل تعهدات دولت در تامین ۲ هزار دستگاه از فاینانس خارجی به تسهیلات وام ریالی با مساعدت سیستم بانکی درخواست ما است.


به نقل از شهر، پیروز حناچی شهردار تهران پنجشنبه -۱۹ فروردین ۱۴۰۰- در آیین رونمایی از نخستین نمونه قطار ملی مترو گفت:  در ۱۰ کلانشهر کشور برای کمتر از ۱۰سال آینده به ۵ هزار واگن مترو نیاز داریم تا بهره وری سیستم زیرساخت مترو را به حداکثر تاثیرگذاری برسانیم.

او ادامه داد: یکی از پروژه های مدرن که هدفش کاهش آلودگی و ترافیک است توسعه حمل و نقل عمومی و مترو است. در تهران بزرگترین پروژه مترو اجرا و با خطوط ریلی به طول ۲۴۶.۸ کیلومتر و ۱۴۱ ایستگاه تکمیل شده و هم اکنون در حال  بهره برداری است.

حناچی افزود: طبق ماده ۵ برنامه ششم توسعه باید ۲ هزار واگن برای متروها در کلانشهرها تامین شود در راستای ماده ۵۴ قانون، شرکت مترو، ساخت قطار مترو را به منظور دستیابی به اهداف خود ، با تلاش مهندسان و صنعتگران داخلی اجرایی کرد.

شهردار تهران در ادامه گفت: ارتقای بومی سازی ساخت قطار مترو، از ۳۰ درصد به ۸۰ درصد، تکمیل دانش ساخت و طراحی تجهیزات و رفع انحصار و وابستگی مطلق و استفاده از حداکثر توان ظرفیت داخلی از اهداف ساخت  یک رام قطار مترو بود . این طرح یکی از سریع ترین پروژه های طراحی بود که انجام شد.

حناچی درباره نتایج این پروژه هم گفت:  نتایج حاصل از اجرای این پروژه، طراحی زیر سیستم های مطابق با استاندرادهای ملی و جهانی،  کسب توانمندی لازم برای ساخت واگن، کسب دانش فنی برای ساخت انواع قطارهای برقی ،  ایجاد اشتغال برای ساخت کارخانجات ساخت داخلی است.

او افزود: با فعال شدن خط تولید قطار ملی، ۵ هزار شغل مستقیم و ۱۰ هزار شغل غیرمستقیم پایدار به وجود می آید، ضمن این که ساخت قطار ۲۰ درصد کاهش قیمت خواهد داشت.