آزادسازی رودخانه گنجنامه از ماه آینده شروع می‌شود

به نقل از خبرگزاری ایسنا، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان، منصور ستوده درباره آزادسازی حریم رودخانه گنجنامه، گفت: به دنبال آزادسازی سراسری رودخانه گنجنامه هستیم که برای این کار منتظر ارائه نتیجه مطالعات از سوی مشاور هستیم. ستوده با اشاره به اینکه مطالعات ۳۵۰ کیلومتر حوضه قره‌چای از دو سال گذشته آغاز شده است، افزود: مطالعات این مسیر انجام شده و بخش هایی هم نقشه برداری شده اما نتیجه کلی از سوی مشاور اعلام نشده است.

وی با تأکید بر اینکه امسال بخشی از آزادسازی رودخانه گنجنامه از ماه آینده آغاز می‌شود، اظهار کرد: ۳۵۰ کیلومتر از رودخانه‌های حوضه قره‌چای در حال مطالعه است که بخش عمده انجام شده و همچنان در حال انجام است. معمولاً رودخانه‌ها براساس عمق، سرعت، عرض بستر و دبی سیلاب حریم‌های مشخصی دارند. بر همین اساس برای تعیین حریم رودخانه گنجنامه مشاور گرفته شده که ۳۵۰ کیلومتر از رودخانه‌های حوضه قره‌چای را مطالعه کند که بخشی مطالعه شده است.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته تعیین حد بستر رودخانه گنجنامه به صورت موردی انجام شده است، یادآور شد: در سال های گذشته اشخاص و دستگاه‌هایی به صورت موردی از ما استعلام کرده‌اند و به آنها اعلام کرده‌ایم. اما در مجموع قرار شده مشاور شهرداری و مشاوران آب‌منطقه‌ای و مسکن وشهرسازی جلسه ای داشته باشند و مطالعات هر سه دستگاه را جمع بندی کنند تا برای تعیین حد بستر و حریم این رودخانه و آزادسازی آن اقدام شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه طول رودخانه گنجنامه ۴.۵ کیلومتر است، اظهار کرد: مطالعات این رودخانه تقریباً انجام شده اما گزارش نهایی از سوی مشاور ارائه نشده است. به طور کامل مشخص نیست که چه بخش هایی از رودخانه گنجنامه تصرف شده اما بخش هایی که به صورت موردی بازدید کرده‌ایم، مشخص شده و پرونده آنها در مراجع قضایی است. اینکه چه میزان از حریم و بستر رودخانه گنجنامه تصرف شده منوط به انجام مطالعات مشاور است البته قطعاً تصرفاتی در این بخش صورت گرفته و در آن شکی نیست.

وی با اشاره به اینکه تصرفات رودخانه گنجنامه موضوع امروز نیست بلکه از سالیان قبل از سوی باغداران انجام گرفته است، بیان کرد: شهرداری اعلام کرده به دنبال آزادسازی حریم و ساماندهی رودخانه گنجنامه است تا در کنار آن معبرهایی برای گردشگری ایجاد کند.