شهردار اراک در راستای تحقق اراده مردم برکنار شد

دبیر شورای اسلامی شهر اراک گفت: استیضاح شهردار اراک پس از تذکر شفاهی و کتبی و طرح سوال از وی در دستور کار قرار گرفت و در راستای تحقق اراده مردم برکنار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ایرج رضایی شامگاه دوشنبه در نطق پیش از دستور صحن رسمی شورای اسلامی شهر اراک اظهار کرد: استیضاح از نظر لغوی به معنای درخواست توضیح است اما در اصطلاح سیاسی و کاربردی به معنای پرسش رسمی نمایندگان پارلمانی و یا نمایندگان پارلمان شهری است که نمایندگان از رئیس جمهور، هیأت وزیران و یا یک وزیر مطرح، که پس از ارائه توضیحات آنها باید برای ادامه کارشان مجلس مجدداً رأی اعتماد بگیرد. طرح استیضاح پرسش از مدیر و مسئول است.

وی افزود: استیضاح در مورد شهرداران توسط شورای شهر و پارلمان شهری به معنی سوال از شهردار است البته طرح استیضاح به خودی خود به مفهوم عزل مقام مورد استیضاح نیست بلکه یکی از مراحل این مسیر تلقی می‌شود و چنانچه در رأی گیری پس از توضیحات جلسه استیضاح، به فرد مورد استیضاح رأی عدم اعتماد داده شود آن مقام برکنار می‌شود.

رضایی بیان کرد: نمایندگان پارلمان شهری کلانشهر اراک در جلسه گذشته در اقدامی قانونی و پس از طی مراحل سه گانه تذکر لسانی و کتبی و پس از آن طرح سوال و در نهایت برگزاری جلسه رسمی و قانونی استیضاح، رأی عدم اعتماد خود به شهردار سابق اراک را صادر کردند.

وی ادامه داد: آنچه شورای پنجم به آن تصمیم گرفت علیرغم میل باطنی، اقدامی قانونی، شجاعانه و هوشمندانه بود که در راستای تحقق اراده مردم شریف اراک و انتخاب نمایندگان پارلمان شهری و در راستای وظایف نمایندگی‌شان به درستی محقق شد.

دبیر شورای اسلامی شهر اراک خاطر نشان کرد: در همین راستا نکاتی چند به سمع و نظر سرپرست شهرداری، معاونین، مدیران مناطق، مدیران سازمانها و پرسنل خدوم شهرداری می‌رسانم آنچه باید سرلوحه امور باشد تکریم ارباب رجوع و احترام متقابل به همه مدیران و نیز تعامل بین بخشی با تمامی دستگاه‌های خدمات رسان است.

رضایی گفت: اجرای قانون و اجرای دقیق مصوبات شورا و رعایت توصیه‌ها و تکالیف ابلاغی و پیشنهادات تخصصی توسط کمیسیون‌های تخصصی شورا، تلاش در راستای تحقق بودجه مصوب سال ۱۳۹۹ و نیز تلاش مضاعف جهت تحقق بودجه سال ۱۴۰۰ مد نظر باشد. باید به صورت عملیاتی و در مسیر تحقق و عملیاتی شدن برنامه سال دوم از برنامه راهبردی پنج ساله اول از سند چشم انداز ۲۰ بیست ساله شهر اراک حرکت کرد.

وی ادامه داد: تلاش در راستای برنامه ریزی محله‌محور و رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار و نیز گسترش زیرساخت‌های ورزش‌های عمومی و همگانی و ایجاد بسترهای شور و نشاط اجتماعی، توسعه پارک‌های محله‌ای و توجه به روشنایی معابر و پارک‌ها و فضاهای عمومی، همدلی و همراهی با شهروندان و گسترش فرهنگ تعلق خاطر شهروندی و نیز گسترش برنامه‌های خلاقانه در حفظ و نگهداشت امکانات و تجهیزات شهری و مبلمان شهری، تمرکز بر کاهش هزینه‌ها و تلاش برای افزایش درآمدها خصوصاً درآمدهای پایدار و جذب سرمایه‌گذاری در راستای تحقق شهر هوشمند و حاکمیت هوشمند و سعی و تلاش برای تحقق شهر الکترونیک و کاهش مراجعات حضوری و تسهیل در امور خدمات رسانی از طریق سامانه‌های خدمات رسان الکترونیکی و نیز کاهش بروکراسی اداری، حفظ اموال عمومی و بیت المال و تلاش در راستای نظارت بیشتر بر حسن انجام کار در کارگاه‌های برون سپاری شده و پیمانکاری و امور حقوقی و قراردادها و جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال و حفظ حقوق عمومی و شهروندان باید در سرلوحه کار قرار بگیرد.