کارگروه برنامه‌ریزی هفته منابع طبیعی در سازمان شهرداری ها و دهیاری ها تشکیل شد

مدیر کل دفتر هماهنگی عمرانی وخدمات روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با توجه به نزدیک شدن به هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، از تشکیل کارگروه مشترک به منظور برنامه‌ریزی برای برگزاری باشکوه این دو مناسبت مهم خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری و دهیاری ها ی کشور، اشکان کریمی افزود: در نشست کارگروه که بر اساس مفاد تفاهم نامه همکاری مشترک با سازمان جنگل­ها، مراتع و آبخیزداری کشور و با حضور مدیر کل دفتر آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان مذکور، مدیر کل دفتر محیط زیست و خدمات شهری این سازمان، اینجانب و کارشناسان ذیربط تشکیل گردید، مقرر شد با همکاری دو دستگاه و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم هفته منابع طبیعی صورت پذیرد.

وی در خصوص سایر مباحث مطرح شده در این جلسه از کارگروه گفت: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته همچنین مقرر شد در روزشمار هفته منابع طبیعی به نقش مدیریت‌های محلی ، شهرداری ها و دهیاری‌ها به عنوان بخشی موثر در حفظ منابع طبیعی پرداخته شده و از فعالان این بخش در سطوح ملی و محلی تقدیر به عمل آید. ضمناً آموزش و ثبت نام دهیاران و شهرداران شهرهای زیر 50 هزار نفر جمعیت نیز برای عضویت در طرح همیاران طبیعت در دستور کار سازمان جنگل­ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار گیرد.

مدیر کل دفتر هماهنگی عمرانی وخدمات روستایی در ادامه بیان نمود: با توجه به ظرفیت‌های مفاد تفاهم‌نامه مشترک با سازمان جنگل­ها، مراتع و آبخیزداری کشور، امکان واگذاری عرصه‌های مناسب منابع طبیعی برای توسعه فضای سبز، طرح زراعت چوب با هدف ایجاد درآمد برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و نیز واگذاری برخی از وظایف محلی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با توجه به تاکیدات برنامه ششم توسعه کشور فراهم خواهد بود.

شایان ذکر است در ادامه جلسه کارگروه،‌ دکتر راضی مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان نیز، ضمن تشریح "طرح درخت دوستی بنشانیم"، و اقدامات انجام شده در سال گذشته، برنامه‌های سال جاری برای اجرای این طرح را نیز اعلام نموده و بر ایجاد هم افزایی بین دو دستگاه برای اجرای مناسب برنامه‌های درختکاری و لزوم اتخاذ تمهیدات مناسب برای نگهداری عرصه‌های کاشت درخت تاکید کرد.

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت­های مردمی سازمان جنگل­ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم در ادامه این نشست، ضمن تاکید بر نقش موثر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در حفظ و صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی عنوان نمود: با توجه به پراکندگی نقاط جمعیتی به ویژه روستاها در پهنه وسیع کشور، مدیریت‌های محلی نقش تاثیر گذاری در صیانت از منابع طبیعی دارند. در همین راستا سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور برنامه های مدونی برای آموزش دهیاران و ایجاد شبکه منسجم برای حفظ منابع طبیعی در قالب طرح همیار طبیعت طرح ریزی نموده است.

وی همچنین بر اهمیت برگزاری دوره‌های آموزشی برای همیاران طبیعت، شهرداران و دهیاران تاکید و بیان نمود: در سال گذشته دوره‌های آموزشی متعددی برای دهیاری‌ها برگزار شده و در سال آتی نیز این مهم در دستورکار جدی سازمان جنگل­ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار دارد، بطوریکه تهیه محتوای آموزشی برای دهیاری‌ها و انتشار آن در قالب پویش شنبه‌های آموزشی با همکاری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور، به طور مستمر مورد پیگیری قرار می گیرد.

در پایان جلسه نیز مقرر شد همکاری دوجانبه برای آموزش مدیریت‌های محلی و تهیه محتوای آموزشی برای درج در ماهنامه‌ شهرداری‌ها و ماهنامه دهیاری‌ها بطور جدی توسط سازمان جنگل­ها، مراتع و آبخیزداری کشور پیگیری شده و به منظور ایجاد هماهنگی‌های لازم برای اجرای برنامه‌های مشترک، کمیته ملی تفاهم‌نامه با اعضا اصلی پیش از فرارسیدن هفته منابع طبیعی برگزار گردد.