تاکید معاون عمرانی وزیر کشور بر ضرورت هویت دادن به روستا و روستاییان در برنامه‌ریزی‌ها

 همزمان با روز روستا و عشایر، دستاوردهای مدیریت روستایی نوین در کشور با حضور دکتر جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در برنامه صبح بخیر ایران شبکه اول سیما تشریح شد و جمالی نژاد در این برنامه بر ضرورت هویت دادن به روستا و روستاییان در برنامه ریزی های این حوزه تاکید نمود.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، جمالی نژاد در ابتدای این برنامه در خصوص جایگاه قانونی دهیاری‌ها گفت: در سال 1375 با تصویب "قانون شوراها" و در سال 1377 با تصویب "قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور" فصل نوینی از مدیریت روستایی در کشور آغاز شد.

جمالی نژاد با بیان اینکه "شوراهای اسلامی روستا و دهیاری‌ها به عنوان دو بال مدیریت روستایی در کشور محسوب می‌شوند" گفت: بر اساس این قانون به وزارت کشور اجازه داده شده که در روستاهای کشور، مجوز تاسیس نهاد دهیاری را برای اداره عمومی روستا صادر کند.

وی ادامه داد: تاسیس دهیاری برای روستاهای بالای 20 خانوار یا 100 نفر جمعیت صورت می‌گیرد و بر اساس "قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا " از سال 1382 تاکنون مجوز تاسیس 37 هزار و 118 دهیاری صادر شد، تاکنون 95درصد جمعیت روستایی کشور تحت پوشش خدمات نهاد دهیاری قرار گرفته‌اند.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، درباره اینکه اینکه چه میزان اعتبارت از سوی دولت به دهیاری‌های کشور تخصیص یافته گفت: مجموع اعتبار پرداخت شده ملی و استانی به دهیاری‌ها از زمان تأسیس دهیاری‌ها در سال 1382 تا پایان سال 1398، نزدیک به 25 هزار میلیارد تومان بوده است. طی دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیش از 21 هزار میلیارد تومان اعتبارات به دهیاری‌های کشور پرداخت شده است. این میزان پرداختی، 85 درصد مجموع اعتبارات پرداخت شده به دهیاری‌ها از ابتدای تأسیس تاکنون را شامل می‌شود.

جمالی نژاد افزود: این خدمات شامل جمع آوری، حمل و دفن زباله، خدمات ایمنی و آتش‌نشانی، مدیریت و نظارت بر ساخت و ساز، بهسازی معابر، احداث فضای سبز و بوستان روستایی، ساماندهی آرامستان و غسالخانه و ... می‌باشد. که به عنوان خدمات نوین روستایی تعریف می شود. در حال حاضر در 30 هزار روستا سیستم جمع‌آوری و حمل زباله ساماندهی شده است، 924 پایگاه آتش‌نشانی در کشور راه‌اندازی و به ماشین آلات و اقلام امداد و نجات تجهیز شده اند و حدود 9000 روستا را تحت پوشش دارند، 130 هزار پروژه عمرانی و خدماتی توسط دهیاری ها در روستاها اجرا شده و بطوز متوسط سالیانه حدود 10هزار پروژه اجرایی می شود . 7500 بوستان روستایی در روستاها احداث و در 761 روستا زیرساخت‌های گردشگری روستایی و توسعه بوم‌گردی ایجاد شده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در ادامه به ظرفیت پنهان توسعه پایدار روستایی در توسعه کشور اشاره و بر ضرورت هویت دادن به روستاها شامل تمرکز بر هویت کالبدی روستاها و هویت دادن به روستاییان شامل حفظ شان و منزلت آنها و توجه به سبک زندگی روستایی و کارکردهای روستاییان در تولید و کارآفرینی و در نظر گرفتن سهم آنها در مسیر توسعه و پیشرفت کشور در برنامه ریزی های این عرصه تاکید نمود.

وی در بخش دیگری از سخنانش مهاجرت از روستاها به شهرها، که ریشه آن به چندین دهه قبل برمی گردد، را از بزرگترین مشکلات حوزه روستایی کشور دانست و گفت: بدون شک مهمترین بحث روستاها و عامل ماندگاری در روستاها اشتغال است و اگر توجه به این موضوع از سوی تمامی دستگاه ها افزایش یابد، شاهد بهبود وضعیت روستاها و شهرهای کوچک خواهیم بود. بر اساس آمار ها طی سال های اخیر در برخی مناطق کشور، شاهد بازگشت مردم به روستاها هستیم.

جمالی نژاد همچنین گفت: در قانون دهیاری ها، بسترسازی برای توجه به اقتصاد روستا و اشتغال در روستاها دیده شده و با حمایت ها و هماهنگی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، تاکنون 950 شرکت تعاونی دهیاری ها با هدف ایجاد درآمدپایدار برای روستا و تحول در رویکردها نسبت به روستاها تشکیل شده که حدود 21 هزار دهیاری، یعنی معادل 56 درصد دهیاری های کشور، عضو آنها هستند و این تعاونی ها تاکنون بیش از 10 هزار شغل در مناطق روستایی ایجاد کرده اند. حوزه کاری این شرکت‌ها در چهار موضوع فنی و عمرانی، خدماتی و گردشگری، فناوری اطلاعات و تولیدی و اقتصادی می‌باشد.