زلزله امروز قزوین در امتداد دو خط گسلی

به گزارش ایسنا دکتر علی بیت اللهی مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به زلزله امروز آوج قزوین، گفت: زلزله امروز با بزرگای ۵.۴ رخ داد که رومرکز آن در منطقه‌ای بوده است که در سال ۱۳۸۱ زلزله‌ای به بزرگای ۶.۳ را تجربه کرده بود. در زلزله آن سال، ۲۶۱ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند. این منطقه از نظر لرزه خیزی، منطقه فعالی است.

بیت اللهی با اشاره به کانون رخداد این زمین‌لرزه، خاطر نشان کرد: قبل از زلزله ۵.۴ امروز در آوج استان قزوین، زلزله‎ای با بزرگای ۳.۹ در امتداد دو خط گسلی "کوشک نصرت" و "آوج" (گسل آبدره) به ثبت رسید. به نظر می‌رسد که برخی از روستاهای مجاور این زمین‌لرزه مانند "اسدآباد"، "کامشکان"، "منصور"، "ابراهیم آباد" و "چنگوره" خسارت کمی در حد یک تا دو درصد ایجاد شده باشد.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی فاصله این زمین‌لرزه تا تهران را ۲۰۰ کیلومتر ذکر کرد و یادآور شد: ارتعاش این زلزله در تهران نیز احساس شده است ولی این زلزله هیچ ارتباطی با گسل‌های اطراف و پیرامون تهران ندارد و تنها ارتعاشات آن در تهران احساس شده است.

به گزارش ایسنا امروز زلزله‌ای به بزرگای ۵.۴ در مرز دو استان قزوین و همدان و در رومرکز ۲۶ کیلومتری آوج و ۲۹ کیلومتری آبگرم استان قزوین و ۳۱ کیلومتری دمق استان همدان به ثبت رسید. زلزله‌های ۳ در عمق ۸ کیلومتری، ۲.۷، ۲.۵ و ۳و۳ در عمق ۸ کیلومتری از دیگر رخدادای این زمین‌لرزه تا زمان مخابره این گزارش است.