ارتقای سامانه فضای سبز شهرداری مشهد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، سامانه فضای سبز شهرداری مشهد که پیش از این نیز امکانات مختلفی را برای رسیدگی به فضای سبز در اختیار شهروندان گذاشته بود، با ایجاد تغییرات فنی اخیر، فرایند رسیدگی به درخواست‌هایی که در خصوص فضای سبز جلوی ملک ارائه می‌شوند را بدون نیاز به مکاتبات کاغذی و پیگیری‌های حضوری، به صورت سیستمی و خودکار به سرانجام می‌رساند.

کاربرد فرایند جدید به عنوان مثال در مواردی که با توجه به فرایند ساخت و ساز و یا تغییرات عمرانی، تغییر محل و یا جایگزینی درختان جلوی ملک ضرورت پیدا می‌کند، موجب صرفه‌جویی قابل توجه در وقت و پیگیری‌های لازم می‌شود، چراکه بر خلاف روال اداری سنتی که نیازمند مکاتبات و پیگیری‌های اداری متعدد از بخش‌های مختلف بود، اکنون پرونده مربوط از طریق سامانه فضای سبز به بخش‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط ارسال شده و روند پیشرفت پرونده و نتایج آن نیز در همین سامانه ثبت و پیگیری می‌شود.

این امر شهروندان را از پیگیری حضوری و تردد در محیط‌های اداری متعدد جهت رسیدگی به درخواست خود بی‌نیاز می‌کند. همچنین در صورتی که دریافت خدمات مورد نظر، مشمول هزینه باشد، امکان محاسبه و پرداخت آن از طریق همین سامانه میسر شده است که علاوه بر تسریع انجام امور، با توحه به شرایط خاص فعلی از حیث شیوع بیماری کرونا، در کاهش رفت‌وآمدهای غیرضروری و قطع زنجیره انتقال بیماری مؤثر است.

همچنین شهروندان با مراجعه به سامانه جامع فضای سبز که از سوی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد مدیریت می‌شود، بدون نیاز به مراجعه حضوری، امکان ثبت درخواست‌هایی در خصوص هرس، جابجایی و یا قطع درختان را دارند. این سامانه که از طریق نشانی اینترنتی https://gsms.mashhad.ir برای عموم مردم در دسترس است، خدمات مختلفی را در ارتباط با فضای سبز شهری در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

استفاده از سامانه فضای سبز شهرداری مشهد، به سادگی و صرفا با وارد کردن کد ملی و شماره تلفن همراه، قابل انجام است. ثبت درخواست در این سامانه با استفاده از کد نوسازی صورت می‌گیرد که در صورت نداشتن آن، شهروندان می‌توانند با استفاده از لینک قرار داده شده و بر اساس موقعیت ملک آن را روی نقشه پیدا کنند. از این طریق می‌توان به صورت رایگان درخواست‌های مربوطه را برای درختان بیرون و درون ملک ثبت کرد و با شماره درخواست داده شده توسط سامانه، مراحل کار را تا رسیدن به نتیجه مورد نظر پیگیری کرد.

جهت تسهیل در دسترسی به سامانه از تلفن همراه با فعال کردن اینترنت نیز می‌توان اقدام و درخواست را به راحتی ثبت کرد. امکان درج عکس از موقعیت و وضعیت درختان و نیز مشاهده مراحل رسیدگی به درخواست و پیشرفت آن از دیگر امکانات موجود در سامانه فضای سبز است که کمک شایانی در تصمیم‌گیری و اقدامات بعدی شهرداری خواهد بود. همچنین هر مرحله از کار توسط پیامک به شهروندان اطلاع‌رسانی می‌شود.

سامانه جامع فضای سبز شهرداری مشهد در راستای اهداف کمیسیون ماده هفت، امکان ثبت و پیگیری درخواست‌ها در زمینه رسیدگی به درختان را به صورت الکترونیک فراهم آورده است. فرایند هوشمندسازی فرایندها و ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان که در سال‌های اخیر از برنامه‌های اصلی مدیریت شهری در مشهد به شمار می‌رود، در حال حاضر با شتاب بیشتری دنبال می‌شود که این امر دسترسی عموم مردم به خدمات شهرداری را بدون نیاز به مراجعه حضوری گسترش داده و این امر از جهت حفظ سلامت شهروندان به ویژه در دوران شیوع بیماری کرونا حائز اهمیت است.