سامانه‌های خدمات شهری در خدمت ارتقای عملکرد شهرداری 

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان گفت: تولید سامانه‌های حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری و سازمان‌های وابسته باعث افزایش نظارت، کاهش هزینه‌ها و ارتقای کیفیت عملکرد شهرداری خواهد شد.

به گزارش ایمنا، سیدحمیدرضا ابطحی با اشاره به تولید شش سامانه معاونت خدمات شهری شهرداری در این سازمان اظهار کرد: یکی از مشکلات شهرداری در این حوزه نظارت دقیق و مکانیزه بر عملکرد پیمانکاران، ثبت جرایم و بازدیدهای میدانی توسط ناظران عالی و مقیم در مدیریت خدمات شهری، سازمان پارک‌ها و مدیریت بهینه‌سازی و تعمیرات و نگهداری بود.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی سامانه هوشمند و مکان‌مند معاونت خدمات شهری، این امکان مهیا شده است که برنامه بازدید ناظران مقیم و عالی به صورت خودکار و بر اساس یک الگوریتم منطقی و جامع به صورت روزانه تولید شود و ناظران بر اساس آن از محدوده تحت نظارت خود بازدید کرده و جرایم احتمالی مربوط به عملکرد پیمانکاران را ثبت کند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان در خصوص عملکرد این سامانه، تصریح کرد: این جرایم به صورت خودکار به سامانه مربوط به صدور صورت وضعیت پیمانکاران ارسال می‌شود تا در محاسبات صورت وضعیت‌های موقت (ماهیانه) و قطعی (سالانه) لحاظ شود، از طرفی مدیران ارشد معاونت خدمات شهری نیز می‌توانند عملکرد ناظران و پیمانکاران را رصد کرده و امتیاز ماهانه ناظران را بر اساس عملکرد آنها در این سامانه محاسبه کنند.

وی با بیان اینکه این سیستم تا کنون در این ابعاد در کشور پیاده‌سازی نشده است، افزود: در فرآیند سنتی قبلی، این بررسی و رسیدگی به صورت دستی انجام می‌شد و ممکن بود در محاسبه آن مشکلات و کاستی‌هایی وجود داشته باشد، اما در این روش، ناظران مقیم موظف به رسیدگی به وضعیت و نظارت بر محدوده تعیین شده هستند و می‌توانند نتیجه بازدید خود را از طریق تبلت یا تلفن همراه در سامانه ثبت کنند و به این ترتیب با حداقل دخالت نیروی انسانی، نظارت در بالاترین شکل ممکن صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه سامانه هوشمند و مکان‌مند معاونت خدمات شهری در مرحله تحویل موقت است، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده این سامانه در کشورهای محدود اروپایی استفاده شده و در کشور نیز برای نخستین بار با همکاری بخش خصوصی در اصفهان راه‌اندازی شده است.

ابطحی با اشاره به سامانه مدیریت ناوگان خدمات شهری (AVL) افزود: این سامانه نیز در حال حاضر به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار گرفته و با راه اندازی آن امکان مدیریت و رصد خطوط و مسیر تمامی خودروها در معاونت خدمات شهری اعم از سازمان آتش نشانی، مدیریت پیشگیری از تخلفات شهری، سازمان خدمات موتوری، خودروهای استیجاری و ناوگان نظافت فراهم شده است.

وی با اشاره به کاربرد سامانه توزین پسماندهای خشک، تر و سبز، گفت: در شهرداری اصفهان به منظور تعیین میزان و حجم پسماندهای جمع آوری شده در سطح شهر توسط خودروهایی جمع آوری پسماندهای شهری و پیمانکاران، از سیستم توزین استفاده می‌شود که با استفاده از این سامانه به جای برآورد حجمی، میزان دقیق این پسماندها ثبت و مبنای تصمیم گیری آتی قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با بیان این که سامانه هم اکنون در سه باسکول چهار، شش و ۱۴ به صورت عملیاتی در حال بهره‌برداری است، ادامه داد: در فازهای بعدی توسعه آن، امکان دقیق‌سازی مبالغ قراردادهای پیمانکاران مربوطه بر اساس توزین‌های انجام شده فراهم خواهد شد.