جای خالی معماری خیابانی در بافت جدید شهرهای ایران

رئیس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: متاسفانه در حال حاضر معماری خیابانی در چهره شهرهای ایران دیده نمی‌شود.

به نقل از ایسنا، زهره ترابی شامگاه دیروز (۴ اسفندماه) در نشست خبری به مناسبت روز مهندس، اظهار کرد: در سازمان نظام مهندسی ساختمان، گروه پایش طراحی نما و سیمای ساختمان تشکیل شده و از آنجایی که نما و سیمای ساختمان محصول مولفه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است، ساخت و ساز در هر شهری کد ژنتیکی و DNA خاصی دارد که به تولید اشکال معماری و مکانی منجر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گروه پایش معماری استان‌ها را به تناسب تقسیم‌بندی جمعیتی مورد بررسی قرار داده و موضوع ساخت و ساز و نما را در آن آسیب‌شناسی می‌کند، ابراز کرد: نما عنصری از معماری است که فقط متعلق به صاحب ساختمان نبوده، بلکه جزو چهره شهر بوده و در اختیار شهروندان قرار دارد، به همین منظور طراحان باید به جنبه‌های پیرامونی ساختمان نیز توجه کنند.

رئیس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از شهرهای ایران به جز محورهای تاریخی، معماری خیابانی ندارد و این مشکل به دلیل نبود دستورالعمل طراحی به وجود آمده است؛ چراکه بدون دستورالعمل طراح با خودمحوری قصد در بروز خلاقیت‌هایش دارد و ایده‌های شخصی خود را پیاده کرده و در نتیجه چهره آشوب‌زده در شهر ایجاد می‌کند.

وی در مورد شهر سلطانیه که به عنوان پایگاه جهانی شناخته شده است، بیان کرد: در این شهر مرکز مطالعات معماری ایرانی - اسلامی راه‌اندازی شده و قرار است فعالیت‌هایی در این خصوص انجام شود.

ترابی با اشاره به اینکه تهران نخستین شهری بود که موضوع ورود به بحث نما را آغاز کرد و کمیته نما در آن تشکیل شده است، عنوان کرد: در این کمیته چک‌لیست‌هایی ارائه می‌شود که به هر نمایی اجازه ساخت و ساز نمی‌دهد و محورهای خاصی برای طراحی بر اساس دستورالعمل‌های این بخش ارائه می‌کند.

نایب‌رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان ادامه داد: بر همین اساس در استان زنجان مصوبه کمیسیون ماده ۵ در خصوص تشکیل کمیته نما اخذ و با دانشگاه زنجان نیز قراردادی منعقد شده است و دستورالعمل‌هایی را به ‌منظور طراحی نما تدوین کردند و در اختیار شهرداری و راه و شهرسازی قرار داده‌اند و گروه تخصصی نظام مهندسی ساختمان نیز اقداماتی را در این راستا از جمله ارائه تعرفه طراحی نما بر عهده دارد