اجرای طرح "زمستان گرم" در پایتخت

 سیدمالک حسینی در تشریح اقدامات انجام شده برای ساماندهی کارتن خواب ها در فصل سرما گفت: تا سال گذشته گرمخانه های فصلی از آبان ماه تا اردیبهشت ماه سال بعد فعالیت خود را آغاز می کردند، اما با پیگیری معاون فرهنگی و موافقت شهردار تهران از اواسط آبان ماه سال ۹۸ توانستیم تمامی گرمخانه های تهران را تبدیل به دائمی کنیم و گرمخانه های فصلی نیز ۱۲ ماه سال فعال هستند.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: در حال حاضر با وجود همه مشکلات ۲۷ واحد گشت به صورت شبانه روز در شهر فعال هستند و با توجه به آغاز طرح "زمستان گرم" از ساعت ۲۲ تا ۵ بامداد در سطح شهر گشت زنی می کنند و افراد بی خانمان را به گرمخانه ها منتقل می کنند و همزمان هفت واحد نظارت هم تشکیل شدند تا خللی در کار صورت نگیرد و امید است با بهبودی همکارانمان تعداد واحدهای گشت به ۴۰ واحد افزایش یابد.

حسینی با تاکید بر اینکه از مدتی پیش توزیع غذای گرم به صورت روزانه در برخی پاتوق ها مثل فرحزاد و خلازیل انجام شده است، ادامه داد: این اقدام برای تشویق افرادی است که به دلیل سو مصرف مواد، علاقه ای به آمدن گرمخانه ها ندارند. از ابتدای شیوع کرونا تا آبان ماه هر شب به حدود ۳۹۰ هزار نفر خدمات رسانی کردیم. البته طی این ماهها تنها پیک خدمت رسانی در فروردین ماه هر شب ۶۰ هزار نفر بود و این در حالیست که در حال حاضر هر شب متوسط ۱۴۱۰ نفر به صورت میانگین پذیرش داریم.

حسینی با بیان اینکه سعی کردیم امسال کیفیت همراه سراها در مجاورت بیمارستان ها را نیز ارتقا دهیم، افزود: از آبان ماه سال گذشته دو گرمخانه دیگر برای زنان در منطقه ۵ و ۸ ایجاد شد و دو گرمخانه مردان هم اضافه کردیم که مجموع گرمخانه ها به تعداد ۲۰ رسید. دو مرکز نگهداری ویژه یا سامان سرا داریم که از قدیم بوده است و در حال حاضر در مجموع ۲۲ مرکز و ۲۴۰۰ تخت تعبیه شده است و با توجه به اینکه در برخی روزها مراجعه بیشتری داریم، به صورت "کف خواب" هم به مددجویان خدمات ارائه می کنیم.


حسینی با تاکید بر اینکه تمام پروتکل های بهداشتی از زمان بروز کرونا، رعایت می شد و در بهمن ماه دستورالعمل ها ابلاغ شد، گفت: به مانند روز اول سه نوبت ضدعفونی،توزیع ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی را ادامه می دهیم و خوشبختانه آموزش های خود مراقبتی همکاران ما به مددجویان بسیار مثبت بود و مددجویان دقیق علایم را می شناسند.