وبینار شهرداران شهرهای خواهرخوانده یزد و یاسبرین

شهرداران شهرهای خواهرخوانده یزد و یاسبرین در وبینار مشترکی که امروز بیست و یکم آبان ماه برگزار شد، در خصوص بیش از دو دهه روابط خواهر خواندگی بین دو شهر، رایزنی در راستای به روز کردن تفاهم نامه های قبلی و توافق در مسیر همکاری های آینده بحث و تبادل نظر نمودند.

دو شهر یزد ایران و یاسبرین در مجارستان که از سال 1375 خواهرخوانده اند. این دو شهر رابطه تاریخی‌ای با هم ندارند، اما داستانی، مردمان یاسبرین را به ایرانیان ربط می دهد. حدود 800 سال پیش الانان قومی ایرنی تبار که در بخش هایی از قفقاز زندگی می کردند به دلیل حمله مغول ها، از آن سرزمین به شرق مجارستان کنونی مهاجرت کردند. در شاهنامه هم اشاره ای به قوم الانان شده گروهی از آلانان به زبان آسی یکی از زبان های ایرانی از شاخه زبان های هند و ایرانی سخن می گفتند. در تاریخنامه های روسی و مجار از این قوم با عنوان آ و یا یاس نام برده شده. قوم آس ها بعد از مهاجرت به مجارستان، جایی کنار رودخانه زاجوا مستقر شدند. گفته می شود که این قوم تا قرن 15 میلادی زبان و فرهنگ اجدادشان را حفظ کردند و به مروز زمان تحت تاثیر زبان مجاری قرار گرفتند. شهر یاسبرین که 8 قرن میزبان این قوم بوده در سال 1375 به خواهرخواندگی شهر یزد در ایران درآمد.

نماینده مجلس و همچنین شهردار شهر یاسبرین از انتشار تمبری به این مناسبت هم در مجارستان خبر دادند. نماد این شهر شیپور لهل، فاتح مشهور مجاری است که در موزه شهر نگهداری می شود. تندیسی از این شیپور در سالهای گذشته به شهر یزد هدیه شده و در میدان آزادی این شهر نصب شد.