برترین های شهر هوشمند در سال ۲۰۲۰

انجمن توسعه مدیریت با همکاری دانشگاه فن آوری و طراحی دانشگاه سنگاپور (IMD-SUTD) در گزارش بررسی شاخص های شهر هوشمند در سال ۲۰۲۰، برترین شهرهای هوشمند در مقابله با  COVID-19 را از طریق میزگرد مجازی معرفی کردند.

به گزارش پایگاه خبری شهرداری تبریز، در این لیست سنگاپور، هلسینکی و زوریخ در رده های برتر شاخص شهرهای هوشمند در سال ۲۰۲۰ قرار گرفتند و بسیاری از شهر های اروپایی در رده بندی این سال نزول کردند. در این بین، شهر آسیایی سنگاپور برای دومین سال پیاپی رتبه نخست را به خود اختصاص داد. شاخص شهرهای هوشمند شهرها را بر مبنای داده های اقتصادی و فن آوری و همچنین درک شهروندان از اینکه شهر آنها تا چه میزانی هوشمند است، رتبه بندی می کند.

هلسینکی پایتخت و بزرگترین شهر کشور فنلاند ۶ پله صعود کرده و به رتبه دوم رسیده، در حالکیه زوریخ با یک رده سقوط نسبت به سال گذشته در رده سوم قرار گرفته است. پرجمعیت ترین شهر کشور نیوزلند، اوکلند و اسلو پایتخت نروژ هم در جمع ۵ شهر برتر هوشمند قرار گرفته اند. شهرهای کپنهاگ، ژنو، تایپه، آمستردام و نیویورک در رتبه های ششم تا دهم قرار گرفتند.

برای این رتبه بندی، از صدها شهروند از ۱۰۹ شهر مختلف جهان در ماههای آوریل و مارچ 2020 نظرسنجی شد و سوالاتی در رابطه با بکارگیری فن آوری در شهرها درپنج حوزه کلیدی شامل سلامتی، ایمنی، پویایی، فعالیتها، فرصتها و حکومت پرسیده شد و مبنای رتبه بندی قرار گرفت.