میدان آزادی تا میدان امام علی اصفهان پیاده‌محور می‌شود

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان گفت: ساماندهی مسیر میدان آزادی به سمت میدان شورا تا چهارباغ عباسی و از آنجا به پروژه میدان تا میدان که حدفاصل میدان امام خمینی(ره) تا میدان امام علی(ع) است، یک مسیر شگفت‌انگیز با محوریت پیاده را در شهر شکل خواهد داد.

به نقل از ایمنا، شیرین طغیانی امروز (شنبه) در نشست خبری خود با موضوع پروژه چهارباغ، اظهار کرد: پیاده‌محوری در دوره معاصر مدیریت شهرها که هجوم خودرو به‌ویژه در کلانشهرها مسیرهای شهری را به مسیرهایی برای تردد صرف خودروها تبدیل کرده بود، مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: بافت تاریخی برای قدم زدن افراد طراحی شده و اگر قرار است در این فضا حضور افراد نادیده گرفته شود، امتیاز ویژه‌ای نخواهد داشت بنابراین در اصفهان نیز تبدیل خیابان‌ها به پیاده‌راه در نقاطی که ظرفیت قابل قبول در این زمینه را دارند در دستورکار بوده است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان تصریح کرد: هفته اول مسئولیتم در دوره پنجم شورای شهر، از پروژه چهارباغ بازدید داشتم که آسفالت کف این خیابان برچیده شده بود؛ طرح را بررسی کردیم و انتقادات زیادی به آن وارد بود و هنوز نیز برخی از این انتقادات وجود دارد.

وی با بیان اینکه این طرح باید توسط یک مشاور صاحب‌نام تهیه می‌شد که این امر اتفاق نیفتاده بود، خاطرنشان کرد: به هرحال طرح تهیه شده بود و کسبه نیز به آن معترض بودند، در همان مقطع اجرای پروژه متوقف شد.

طغیانی ادامه داد: نسبت به کدهای ارتفاعی نیز موضوعاتی مطرح بود و برخی اصرار داشتند باید پروژه به کف صفویه برسد که در این خصوص سعی کردیم به نقطه تعادل برسیم و پس از گذشت چند سال با همه فراز و فرودها بالاخره کف چهارباغ ساماندهی شده و مبلمان آن نیز نصب شده است.

وی اضافه کرد: تنها برای مبلمان، پنج جلسه تخصصی تشکیل و روی مسیرهای شبیه چهارباغ در دنیا مطالعه شد تا مشخص شود چراغ‌ها و مبلمان باید سلطنتی باشد یا ساده و در نهایت شکل فعلی با وجود تمام نقدها به سرانجام رسید که می‌بینیم فضای کنونی مورد استقبال مردم است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان با اشاره به نماهای غربی و شرقی چهارباغ، ادامه داد: اتفاقاتی که در بدنه‌های چهارباغ رخ داده بود، آنقدر همه را آزار می‌داد که در مقطعی پیشنهاد شد بازسازی بدنه‌ها از ردیف‌های بودجه شهرداری حذف شود چون نگران بودیم بنایی منفعل همانند بدنه شرقی ایجاد شود.

وی با اشاره به ساماندهی چهارباغ بالا افزود: با آنکه این خیابان قابلیت پیاده‌راه شدن را ندارد اما با پیاده‌محوری ساماندهی خواهد شد تا یک گردشگر یا شهروند بتواند از میدان آزادی به سمت میدان شورا حرکت کرده و با گذر از سی و سه پل و چهارباغ عباسی به خیابان سپاه برسد و از آنجا این مسیر به پروژه میدان تا میدان که حدفاصل میدان امام خمینی (ره) تا میدان امام علی (ع) است در قالب مسیر پیاده‌محور متصل شود.

طغیانی اظهار کرد: با تحقق طرح‌های مدنظر برای ساماندهی این مسیر، از میدان آزادی تا میدان امام علی (ع) یک مسیر شگفت‌انگیز با محوریت پیاده شکل خواهد گرفت که برخی از آن صرفاً برای افراد پیاده خواهد بود و یکی از نتایج آن کاهش آلودگی هوا در هسته مرکزی شهر است.