زیبایی شناسی در معماری

زیبایی شناسی در معماری

A sthetik der Architektur : Grundlagen der Architektur-Wahrnehmung, c1987

نویسنده: یورگ‌ کورت گروتر

موضوع: معماری، شهرسازی، طراحی شهری، زیبایی شناسی و ترکیب تناسب

ناشر: دانشگاه شهید بهشتی

تاریخ انتشار: 1383

تعداد صفحات: 636 صفحه

معرفی کتاب
طبیعتا یکی از مهم ترین معیارها برای معماری، طراحی شهری و شهرسازی خوب و باکیفیت، آشنایی با مفاهیم پایه زیبایی شناختی است که مطالب این کتاب، منبع کاملی از این موضوعات است. در این کتاب، با شرح مختصر مبانی روانشناختی ادراک و دریافت حسی انسان از پدیده‌های بیرونی، به مطالعه سهم هر یک از عناصر فرم، فضا، ساختار و نور در زیبایی ‌کلی یک اثر معماری می‌پردازد. ارائه مصادیق متعدد از آثار معماری سراسر جهان برای هر مبحث، از ویژگی‌های این کتاب است.

به گفته نویسنده، این کتاب می خواهد پیچیدگی ظاهری فرآیند ادراک معماری را روشن تر نماید تا به این روش بتوان تسهیلی در تصمیم گیری های موردی، به وجود آورد. به همین دلیل، مخاطبین این کتاب فقط متخصصین نیستند، بلکه کلیه علاقمندان به تاثیر محیط و طراحی فضای پیرامون را در بر می گیرد.

در مقدمه کتاب سعی شده است آن قسمت از مبانی عمومی ادراک را که در توضیح خصیصه های زیبا شناختی معماری مفید هستند، اجمالا مطرح شود. طرح این زمینه ها، بخش عمده ای از این کتاب را به خود اختصاص داده است. گاهی اوقات فرآیند های خاصی، ساده شده اند تا بتوان مسائل مهم آن را شاخص تر نمود.

مطالب این کتاب تحت عناوین زیر آورده شده است : مبانی ادراک، فرهنگ و سبک، زیبایی شناختی و زیبایی، محیط و مکان، فضا، فرم یا صورت، هماهنگی، زمان و مسیر، نور و رنگ، علائم، جزو کل

درباره نویسنده
یورگ کورت گروتر (Jorg Kurt Grutter) متولد 1948، تحصیلاتش را در رشته معماری در آلمان و ژاپن به اتمام رسانده است. عنوان اصلی (آلمانی) کتاب حاضر "Asthetik der Architektur: Grundlagen der Architektur-Wahrnehmung" است که نخستین کتاب او بوده و در سال 1987 توسط انتشارات W. Kohlhammer منتشر شده است.

نخستین ترجمه فارسی از این کتاب در سال 1375 توسط جهانشاه پاکزاد و عبدالرضا همایون (انتشارات دانشگاه شهید بهشتی) عرضه شد.

سایر آثار
از گروتر دو کتاب دیگر در سال‌های 2013 و 2014 به ترتیب با عناوین “Architecture + Perception” و “Grundlagen der Architektur-Wahrnehmung” به چاپ رسیده است.

سایت های نمونه برای تهیه کتاب
سایت گیسوم
شهر کتاب آنلاین

 

آیا شما این کتاب را خوانده اید؟
در صورت تمایل، نظر خود در مورد این کتاب را با دیگران به اشتراک بگذارید