شهرداری اصفهان

شهرداری اصفهان سازمانی غیردولتی است که مسئولیت اداره شهر اصفهان را بر عهده دارد. بالاترین مقام اجرایی این سازمان، شهردار اصفهان است که توسط شورای شهر اصفهان انتخاب می‌گردد. شهر اصفهان به ۱۵ منطقه تقسیم و برای هر منطقه یک شهردار منتصب شده است. شهردار کنونی شهر اصفهان، قدرت‌الله نوروزی است.
(برای آشنایی با شهر اصفهان کلیک کنید.)

شهرداری اصفهان در سال ۱۲۸۶ هجری شمسی تأسیس گردید که در آن زمان بلدیه نامیده می‌شد. انجمن بلدیه، حاجی محمدعلی خان با عنوان کلانتر را به عنوان رئیس بلدیه، میرزا مهدی خان را به عنوان معاون و میرزا ابوالحسن خان را برای امور دفتری تعیین نمود، اما ریاست او یکی دو هفته بیشتر نپایید و چندی بع، میرزا اسدالله وثیق الملک، رئیس بلدیه شد. اداره بلدیه اصفهان در آغاز ۲۵ نفر عضو داشت. در آغاز سال ۱۳۲۹قمری (۱۹۱۱میلادی) نبود درآمد کافی آن چنان بلدیه را تحت فشار قرار داد که رئیس بلدیه کناره گرفت و انجمن بلدیه هم پس از چند جلسه تصمیم گرفت از آن به بعد، حوزه فعالیت خود را کاهش دهد و تنها به امور ارزاق شهر رسیدگی کند.
با اصلاح قانون بلدیه در سال ۱۳۰۹ ه. ش، انتخاب شهردار به وزرات داخله واگذار گردید. اصفهان تا سال ۱۳۰۶ خورشیدی تنها دارای دو خیابان چهارباغ هزارجریب و چهارباغ عباسی و کوچه‌های عریض بود. از سال ۱۳۱۴ و پس از واگذاری اختیارات جدید، شهرداری اصفهان بر آن شد که خیابان‌های جدید احداث کند و به این ترتیب خیابان‌های فروغی، مدرس، میدان جمهوری، خیابان بزرگمهر و سروش به وجود آمدند و سپس به تدریج محله‌های هاتف، حافظ، سپه و نشاط از حالت کوچه و محله خارج شدند و به شکل خیابان درآمدند.
در سال ۱۳۲۰ با اختصاص سهمیه نفت به شهرداری و افزایش درآمد، نسبت به آسفالت خیابان و هم‌چنین خرید ماشین حمل زباله اقدام شد.

ساختار سازمانی
معاونت مالی اقتصادی
معاونت برنامه‌ ریزی و توسعه سرمایه انسانی
معاونت حمل و نقل و ترافیک
معاونت خدمات شهری
معاونت شهرسازی و معماری
معاونت عمران شهری
معاونت فرهنگی اجتماعی ورزشی
شهرداری‌های مناطق ۱۵ گانه

سازمان‌های وابسته
کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان
آتش‌نشانی و خدمات ایمنی
آرامستان ها
پارک ها و فضای سبز
پایانه‌ ها
خدمات موتوری
عمران
قطار شهری
تاکسیرانی
ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی
نوسازی و بهسازی
اتوبوسرانی
مدیریت پسماند
فرهنگی اجتماعی ورزشی
فناوری اطلاعات و ارتباطات
زیباسازی
حمل و نقل و بار
سرمایه گذاری و مشارکت ها

منبع
ویکی پدیا